Sopbilar_LotteNilsson (10).JPG

Avfallshanteringen i Ystad

Till vänster hittar du flikar med information som rör Avfallshanteringen i Ystads kommun

Varje höst i samband med fakturan skickar vi ut en samlad information till alla abbonnenter kring bland annat förändrade sophämtningsdagar vid jul och storhelger. Har du missat den informationen så finns den här:

För er med fritidshus så sker sommarhämtningen varannan vecka mellan v. 20-39

  • Tänk på att om ni är i er sommarbostad under andra tider på året så behöver ni ett året runt abonnemang. Man får inte lov att själv transportera sitt hushållsavfall enligt miljöbalken.

Nedan hittar du två bildspel som visar hur avfallshanteringen ser ut, men vi har information i många kanaler främst under @ystadhallbart och rubriken Hållbart

Har du frågor så är du varmt välkommen att kontakta oss. Titta gärna också i listan till vänster om du finner någon rubrik som kan hjälpa dig vidare.

Kontakt

Avfallsenheten
Kundtjänst
0411-57 71 00
Telefontid vardagar kl 9-12 och 13-15
kundtjanst-avfall@ystad.se

Renhållningschef
Catarina Göransson
0411-57 72 48
catarina.goransson@ystad.se

Tömdes inte dina sopor?

För att sophämtningen ska utföras ska du sätta ut sopkärlet vid tomtgränsen i anslutning till farbar väg med handtaget utåt senast kl 06.00 på tömningsdagen i linje med de regler och riktlinjer som finns i Ystads kommuns Renhållningsordning.

Du kan beställa extra tömning vilket innebär att du kan sätta en extra säck vid sida om ditt sopkärl till nästa tömning.

Tänk på att vid röda dagar och storhelger så kan detta innebära förändrade tömningsdagar. Information om detta hittar ni i vårt utskick, via annonsering i dagstidningen, på hemsidan samt på Facebook.