Bokstäverna Hh, Ii, Jj, Kk och Ll

Publicerad: 2017-12-20 12:02

Veckans bokstav Hh

H som i händer, vi har ritat av våra händer och målat något som vi tycker mycket om. Sedan har vi klippt ut och samlat ihop dem för vidare transport upp till skolans korridor, där de ska sammanfogas till ett stort grupparbete tillsammans med resten av eleverna i Backaskolan.

Det var lätt att hitta ord som börjar på Hh. Alla H-ord skrev vi ut på papper och därefter fick barnen leta och ringa in Hh. Alla har ritat något som börjar på Hh.

Vi har tittat på fem myror, bokstavståget och livet i bokstavslandet.

I Trullesagor läste vi om ”hästhovar”.

Naturligtvis har barnen tränat på att skriva fina Hh.

Flera ”prick till prick” med siffror har blivit färdiga.

På fredagen pratade vi om hur viktigt det är att ha reflexer på sig när det är mörkt ute. Hur ”osynlig” men är i trafiken utan reflex. Alla barn har fått en egen ”flexobert” med sig hem att ha på sina ytterkläder.   

 Lgr 11: Undervisningen syftar till att främja elevernas fantasi, inlevelse och förmåga att lära tillsammans med andra genom lek, rörelse och skapande genom estetiska uttrycksformer samt med utforskande och praktiska arbetssätt. I undervisningen ska eleverna genom leken ges möjlighet att bearbeta intryck, pröva olika identiteter, utveckla kreativitet samt sin förmåga att samarbeta och kommunicera.

Veckans bokstav Ii

Som vanligt har vi sett filmer om bokstaven. 

Vi har letat ord och det var ganska svårt att hitta ord som börjar på Ii, men med gemensamma krafter fick vi ihop 34 st ord. Efter att vi har skrivit ut orden har barnen ringat in alla Ii de kunde hitta.Intensivt arbete.

Vi har imiterat varandras legobyggen.

Ipad arbete med bokstaven i.

Det har varit mycket samtal om is och därifrån kom vi in på höstmörker och reflexer. 

I måndags var vi på biblioteket och tittade på ”allt i lopar” som arrangerades via kulturgarantin i Ystad och var mycket uppskattat av barnen.

För övrigt har det varit riktigt ”inne-väder” med intensivt regn i veckan.

 Lgr 11: Skapande genom lek, bild, musik, dans, drama och andra estetiska uttrycksformer.

Veckans bokstav Jj

Nu har vi avslutat bokstaven Jj. Barnen är jätteduktiga och jobbar av hjärtans lust! Vi har tillverkat härliga jultomtar som nu sitter runt vår julkalender. Barnen kommer naturligtvis att få ”öppna” och ta del av en lucka var, trots att vi har matematiker i gruppen som snabbt räknade ut att vi är 25 barn men det finns bara 24 ”luckor”. 

Vi har skrivit Jj och tittat på j-filmer.

I samlingen har vi tränat på stavelser och klappat våra namn. 

I Trulles sagobok har vi läst om ”Jägare på järvjakt”. Det är blir en mysig stund i vårt bokrum med Trulle och frukt, barnen myser med benen under filtar när de äter och lyssnar.

Vi har tagit fram Hasselbackens julgran och barnen har pyntat den.

Lgr 11: Undervisningen ska ta tillvara elevernas nyfikenhet och ge dem möjlighet att utveckla sitt intresse för och sin förmåga att kommunicera med tal- och skriftspråk genom att ge dem möjligheter att läsa, lyssna på samt skriva och samtala om såväl skönlitteratur som andra typer av texter och händelser.

Bokstaven Kk

Den här veckan arbetar vi runt bokstaven Kk. Vi har ritat av våra händer och klippt och klistrat ihop dem till en gemensam krans.

Alla barn har bakat peppar-kakor! Där lär vi matematiska begrepp som l,dl,cl. Som har dekorerats med kristyr och russin och nu hänger alla kakor och doftar gott i väntan på sista veckan när alla kommer att få ta hem sin kaka.

Barnen har hittat 42 K-ord och den bokstaven var lätt att hitta i första ljudet, kanonbra!

I simskolan har barnen fått lyssna på Trulles saga i halvgrupp ”kalas med korv och kola”.

Vi tränar till lucia.

Ulrika har varit här och tränat tecken.

 Lgr 11:Undervisningen ska ta tillvara elevernas nyfikenhet och ge dem möjlighet att utveckla sitt intresse för matematik och förståelse för hur matematik kan användas i olika situationer.

 

Bokstaven Ll

Äntligen var det dags att fira Lucia. Barnen har övat mycket och de var så duktiga. Bra jobbat. 

Vi bakade lussekatter och tillverkade små söta lussebulle-broscher. 

Vi har lekt lekar. Som vanligt har vi tittat på Bokstavståget, livet i bokstavslandet och fem myror. Vi har läst i Trulles sagobok om bokstaven L och en julsaga.

Vi har pysslat, fikat, juldansat och gjort en quiss tillsammans över klassgränserna F-3.

Snöglober har vi också hunnit med att skapa.

 Lgr 11:

Syfte

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla goda kamratrelationer samt känna tillhörighet och trygghet i elevgruppen. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla och pröva sin identitet och sina uppfattningar i möte och samspel med andra.

 

 

Kommentarer