Lärande i december

Publicerad: 2017-12-18 11:32

Varje dag i december har barnen turats om att scanna av QR koder i vår vänskapskalender. Vi har sedan kunnat läsa dagens uppdrag på duken. Uppdragen har varit bland annat att hjälpa någon, säga något snällt till någon, plocka upp skräp m.m.

När vi kom in i klassrummet 1 december upptäckte vi att det låg paket, brev och pepparkorn under vår pappersgran. Var kom de ifrån? Texten i brevet var så litet så vi behövde ett förstoringsglas för att kunna läsa det. Brevet och paketet var från Peppar som är med i boken Uppdrag rädda julen. Hon undrade om vi kunde hjälpa henne med några uppdrag och det ville vi såklart och tummade på det med röd färg. I paketet låg boken Uppdrag rädda julen om Peppars äventyr som vi läst varje dag i december.

Vi har fortsatt att leka, bygga, spela m.m. tillsammans. Vår färgläggningskalender har hjälpt oss att ha koll på datum och ordningstal nu i december. Vi har upptäckt att många ord är sammansatta och lekt med detta. Vi har tagit hjälp av kapsyler för att kunna lösa tal.

Här provar vi skriva hemlig skrift efter en beskrivning av Peppar.

Vi fick i uppdrag av Peppar att rita av våra fotavtryck och klippa ut dem. Sedan använde vi fotavtrycken till att mäta bl.a. oss själva och hur långt det är till matsalen. Vi mätte, jämförde och räknade.

Vi har tillgång till iPads för att kunna skriva, programera eller spela språk- och mattespel. Barnen hittar sina egna lärmiljöer.

Vi har varit i idrottshallen där vi lekt och tränat grovmotoriken. På bilderna kan man se när vi hade bollstationer. Fotboll, innebandyboll, basketboll, handboll och liten boll.

Peppar frös om sitt huvud och undrade om vi kunde göra mössor. Ett barn hade en idé och vi hittade en beskrivning på Google och började tillverkningen. Vi behövde toarullar, garn och sax. Vi använde oss av finmotoriken och här är resultatet!

Det har ju dykt upp brev lite överallt av Peppar och hon har lämnat en brevlåda till oss om vi vill skriva och rita till henne. En dag hade Peppar tagit sig in i Lottas dator! Där hade hon spelat in en film och undrade om vi hittat dörren hon använt för att ta sig in i vårt klassrum...

Vi hittade dörren! Förutom dörren så har vi andra dagar även hittat en sko, en strumpa, pepparkorn (Peppar älskar pepparkorn) och en dag hade Peppars mössa fastnat i dörren. Hon har fått många brev och teckningar av barnen med frågor. Vad heter dina föräldrar? Hur gammal är du? Barnen har även lämnat pepparkakor till Peppar.

Vad tror du ska hända? Här lär vi oss om densitet i ett experiment med hjälp av vatten, olja, sirap och lite saker vi hittade i klassrummet.

Kören lussade till oss i idrottshallen och många ville gärna sjunga med i låtarna. Sjunga om dagarna har vi gjort på svenska, engelska och ibland med tecken. Vi brukar ha en rörelsesång på den bokstav vi arbetar med. Denna månaden har vi tränat på vår julavslutningslåt tillsammans med musikläraren på skolan.

Tillsammans med stjärnorna har vi haft vinterpyssel där vi bl.a. skapade vinterkort och snögubbar av strumpor.

Vi arbetar med Grön Flagg och ser till att sopsortera.

Vi bjöds på ett gott julbord med en spexande tomte under Mats tomteluva!

 

Snart är det jul så vi samlades med våra vänner i stjärnorna och år 1 i idrottshallen och hade lekar och juldanser tillsammans.

Här byggs det med nytt material.

Enligt tradition så möts år 6 och de som arbetar på skolan i en innebandymatch och detta ville vi inte missa. Vi fick vara maskotar och hejade på de 60-tals inspirerade spelarna.

Kom gärna in i klassrummet och titta på några av de uppdrag vi fått av Peppar!

Kommentarer

Kategorier