Inflyttning

Att tänka på när du flyttar in
Hyresgästen är skyldig att vårda lägenheten och ersätta skador han / hon vållat. Du har ansvar för lägenheten från den dag du flyttar in till den dag du flyttar ut. Lägenheten besiktigas av hyresvärden innan du flyttar in och när du flyttar ut.

”När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket (LÄNK: https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/flyttanmalan.4.76a43be412206334b89800018531.html )  så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till många myndigheter och företag, men vill du ha eftersändning av annan post får du beställa det hos Svensk adressändring (LÄNK: https://www.adressandring.se/) mot en avgift”.


När får man flytta in?

Du har rätt att flytta in klockan 12.00 den dag hyresavtalet börjar gälla. Är den dagen en lördag, söndag eller helgdag får du flytta in första vardagen efter.

Värmepolicy
Vi har ett gemensamt ansvar att tänka på vår miljö och hålla energiförbrukningen på en rimlig nivå. Ystadbostäder har beslutat att hålla min 20 grader dagtid och 18 grader nattid i våra lägenheter. På hösten när vädret slår om och det blir svalare ute känns det ibland lite ruggigt inne. Om termometern visar 20 grader är faktiskt allt som det ska och man får ta på sig en extra tröja om man fryser. Vädra kort och effektivt, gärna med tvärdrag.
Alla element behöver luft runt sig, placera inget framför elementen.
Om rumstemperaturen skulle understiga 20 grader en längre tid kan fel ha uppstått. Kontakta då vår felanmälan i vanlig ordning.

Felanmälan

Om det skulle inträffa en skada, t ex vattenläckage måste du meddela detta till hyresvärden så fort så möjligt så att skadan inte förvärras.
Du kan göra en felanmälan vi vår Serviceanmälan eller kontakta ditt områdeskontor.
Du hittar kontakinformation under Kontakta oss

Upptäcker du ohyra anmäls detta direkt till Anticimex 0771-401100

Vid akuta fel under dagtid och vaktmästarna inte går att nå, kan du kontakta kundtjänst på tel. 0411-577200. Vid akuta fel under övriga tider, ring
LAC 040-676 90 70 som har kontakt med våra jourreparatörer. Felanmälan betraktas som akut när det föreligger risk att människor eller material kan komma till skada, eller när felet innebär avsevärd försämring i boendet.
Fel på kabel-tv anmäls direkt till com hem´s kundtjänst på tel 0771-55 00 00.

Lås och nycklar
Vid inflyttning måste första hyran vara betald innan du kan kvittera ut dina
lägenhetsnycklar. Ystadbostäder har huvudnyckelsystem till lägenheterna.
Kostnaden för låsöppning är 1000 kr.
Behöver du en extra lägenhetsnyckel så kontaktar du vår kundtjänst för information,
kostnaden står du själv för. Har du blivit av med en lägenhetsnyckel kan du beställa
en ny på kontoret, kostnad 300 kr. Behöver du byta ditt lås beställer du låsbyte hos vår kundtjänst.
Kostnaden för låsbyte är 1700 kr.
Du står också själv för kostnaden om du har blivit av med bokningslås till tvättstugan.

El och vatten

Vatten ingår i hyran, medan el betalas separat. Glöm inte att avsluta ditt gamla abonnemang i den lägenhet du lämnar.

Internetuppkoppling

Alla våra hus är kopplade till Comhem:s nät.
Du sluter avtal med Com hem eller annan operatör på egen hand. Eventuella frågor kring abonnemanget besvaras därmed också av Com hem. Läs mer om tjänsten: com hem >>

Kabel-TV

Följande kanaler ingår i hyran
SVT1, SVT2, SVT24, TV3, TV4, TV4+,TV4 Sport, Kanal5, TV6, Kanal 9, MTV, Barnkanalen,
Kunskapskanalen, DR1, Danska TV2 och Lokalkanal
Förändringar av kanalutbudet kan ske.

Hyresvärden har ingen rätt att gå in i din lägenhet men du är
skyldig att låta hyresvärden komma in för:
• nödvändig tillsyn t ex planering av reparation
• brådskande arbete
• reparationer, hyresvärden skall då meddela i förväg
• visning av lägenheten, om den är hyresledig.

Extra utrustning
Anskaffar du egen tvättmaskin eller diskmaskin, skall denna vara inkopplad på ett korrekt sätt samt ha en extra avstängningsventil. Diskmaskin kräver även ett avrinningstråg.
Några hyresgäster behöver kanske en extra frys, då är det viktigt att denna kopplas rätt.
OBS! Jordat uttag gäller alltid.
Kontakta ALLTID din hyresvärd innan du installerar denna extra utrustning.
Då får du också goda råd utan kostnad.

Brand och infartsvägar
En gyllene regel vid brand är, stäng in branden oavsett om det brinner hos dig,
grannen eller i något förråd och larma brandkåren omedelbart.
Brandvarnare är ett både billigt och bra skydd. Ibland kan flera behövas.
En annan billig livförsäkring är att ha en brandsläckare i lägenheten.
Tänk på att inte blockera brandvägar och infartsvägar till bostadsområdena.
En blockerad väg kan kosta liv och egendom.
Gör dig själv och dina grannar en tjänst, blockera ej dessa vägar.