Hamnstaden

Kommunen har upprättat ett förslag till Planprogram för Hamnstaden i Ystad, med tillhörande miljökonsekvensbeskrivning, se länkar till höger. Planprogrammet syftar till att studera förutsättningarna för att utveckla detta centrumnära område till en blandad stadsbebyggelse med god kollektivtrafikförsörjning. Ambitionen är att staden med goda boendekvaliteter ska kunna samexistera med hamnens verksamheter. Här lever man klimatsmart i ett vatten-, stadskärne- och stationsnära läge. Planområdet avgränsas av järnvägen i norr, marinan i väster, Ekenäsgatan och Bornholmsgatan i öster och Revhuskajen i söder. Planförslaget följer gällande översiktsplan och är en vidareutveckling av den vision som redovisas i den fördjupade översiktsplanen för Staden Ystad 2030. Planprogrammet kommer användas som ett rådgivande underlag vid fortsatt planering för området.

Ystad hamnSamrådet är nu avslutat. Alla yttranden som kommit in kommer att besvaras i en samrådsredogörelse som sätts samman under hösten och presenteras ihop med ett reviderat förslag. Avsikten är att detta tillsammans ska kunna lyftas för antagande av kommunfullmäktige, troligen till årsskiftet.


Samrådstiden är till och med 1 juni.
Tisdag och onsdag den 15 och 16 maj har vi öppet hus klockan 8.30-20.00 på Konstmuseet, hörsalen på våning 2, för samråd kring planprogrammet för Hamnstaden.
Du som vill komma och diskutera förslaget med oss är hjärtligt välkommen!

Klockan 9.00, 12.00, 15.00 och 18.00, båda dagarna, kommer det finnas möjlighet att lyssna på ett ca 30 min långt föredrag om förslaget. Föredraget hålls av planchef Carina Tenngart Ivarsson.

Tisdag kväll kl 18.00 och onsdag lunch, kl 12.00 kommer det finnas möjlighet att även träffa kommunens klimatstrateg, mark- och exploateringsingenjör och trafikplanerare.

Tisdag kväll kl 18.00 kommer dessutom inledas med en kortare dragning om hamnens utveckling. Detta hålls av Cecilia Ejlertsson, miljöansvarig på Ystad Hamn Logistik AB.

Utöver detta kommer representanter för planenheten att vara tillgängliga för frågor måndagen den 14 maj, klockan 13-17, hos Marknad och näringsliv i Gamla Rådhuset samt på Stadsbyggnadsavdelningen, i Birgerskolan på Tobaksgatan 11, tisdagen den 29 maj klockan 13-18.

Väl mött!

 

FAQ om planprogram hamnstaden

Vad är hamnstaden?
Hamnstaden är en framtida centrumnära, vattennära, stationsnära stadsdel i Ystad som tillför ett urbant boendealternativ till sydöstra Skåne där det kommer vara lätt att leva klimatsmart. Färdigt kommer kanske 3000 invånare och kanske 1000 arbetsplatser och mängder med besökare från olika delar av Ystad, Skåne och världen hitta sin plats att trivas i hamnstaden.

En ny hamnnära stadsdel i centrala Ystad?
Ja, när Ystad hamn, för att kunna växa och utvecklas, successivt börjar etablera sig längre söderut och Lantmännen lämnar piren i Ystad hamn, frigörs ytor som varefter är möjliga att utveckla till blandad stad.

Vem har bestämt det?
Ystads kommunfullmäktige antog översiktsplanen för Staden Ystad 2030 i juni 2016. I den utpekas möjligheten och ambitionen att flytta hamnen söderut och utveckla blandad stadsbebyggelse i hamnens inre delar. I översiktsplan utpekar kommunen framtida användning av mark och vatten som vägledning för framtida planering. Än återstår många beslut och många frågor som måste lösas på vägen dit.

Vad är ett planprogram?
Planprogram syftar till att vidareutveckla den vision som beslutats genom översiktsplanen, redogöra för förutsättningar, pröva idéer, avstämning med berörda genom samrådet och bli grundstruktur för kommande detaljplaner. 

Planprogram är i sig ingen juridisk handling utan ett underlag för kommande detaljplanearbeten. I en eller flera detaljplaner kommer mer genomarbetade studier göras av exakt vilken bebyggelse och markanvändning som ska regleras.

Fortsatt process – under samrådet
Planprogrammet ska nu skickas på samråd till bland annat fastighetsägare inom området, arrendatorer, myndigheter, föreningar osv. Framförallt är Länsstyrelsen, som statens representant, och Region Skåne viktiga samrådsinstanser. Samrådstiden är till och med 1 juni. Under två dagar, den 15-16 maj, kommer planenheten att hålla samrådsmöten och öppet hus i Konstmuseets hörsal dit alla Ystadbor är välkomna för att ta del av förslaget och ställa frågor. Klockan 8.30-20 kommer det finnas personal på plats som kan svara på frågor. På kommunens hemsida kommer det finnas ett mer detaljerat program.

Fortsatt process – efter samrådet
Efter samrådstiden kommer förslaget bearbetas vidare utifrån inkomna synpunkter. Det kan innebära att ytterligare utredningar kommer behöva göras, det kan innebära att både stadsstrukturen och förslag till markanvändning ändras – men det vet vi inte än! Tanken är att reviderat förslag till planprogram sedan ska godkännas i kommunfullmäktige, men tidsplanen för det beror på vilka synpunkter som kommer in. Ett godkänt planprogram kan ligga till grund för en överenskommelse i kommunen om att och hur kommunen ska arbeta vidare.

När börjar hamnstaden byggas?
Planprogram hamnstaden visar på en möjlighet att successivt planera för och bygga 1500 bostäder i centrala Ystad. I planprogrammet visas etapper i form av olika detaljplaner med möjlig tidsplan. Ett rimligt antagande är att den första etappen, i området vid ”sockersilon”, kan börja bebyggas år 2022.

Vad händer med hamnområdet när havet stiger?
Genom att bygga om och bygga ut i hamnen så kan kommunen samtidigt göra åtgärder till skydd mot stigande havsnivåer. Skydden kan vara pirer med sluss, höjda kajkanter, höjningar av marknivån och många andra åtgärder. Att göra sådana åtgärder är nödvändigt, inte bara för Hamnstaden utan också för att skydda vår medeltida stadskärna, teatern och järnvägen som också är hotade av stigande havsnivåer.

När är hamnstaden färdigbyggd?
För att hålla jämn takt med Ystads befolkningsökning behöver 150-200 bostäder byggas årligen i Ystads kommun, merparten av dessa planeras för i staden Ystad. Periodvis kan merparten av Ystads årliga nya bostäder antagligen byggas just i hamnstaden, men i vilken takt det faktiskt byggs beror på olika faktorer på marknaden. Olika målgrupper har olika önskemål och i hamnstaden kommer inte allas behov och möjligheter att tillgodoses. OM hälften av det totala bostads­byggandet byggs i hamnstaden, kommer 75-100 bostäder kunna byggas årligen. Det skulle innebära att hamnstaden skulle kunna byggs ut under en period av 15-20 år. 

För vem bygger vi, vem har råd att bo i hamnstaden?
Kommunen själva bygger inte bostäder, kommunen möjliggör för andra att bygga genom att planera, förbereda mark och bygga ut infrastruktur. Vi vet att många aktörer är intresserade av att bygga här eftersom Ystad både är en attraktiv boendekommun och det stationsnära och vattennära läget gör att både dagens ystadbor och många som idag inte bor i Ystad skulle lockas av möjligheten att bo just i hamnstaden. Nya bostäder är dessvärre dyra, men genom att bygga fler bostäder i attraktiva lägen kan flyttkedjor bidra till att billigare bostäder frigörs i andra delar av kommunen.

Hamnstaden ska tillföra kvalitet till staden även till för de som inte bor där. Genom att bygga platser nära vattnet, skapa möjligheter att leka, promenera, fika och bara vara kommer alla ystadbor få en större tillgång till havet i sin vardag.

Vad kostar det, har kommunen råd?
Alla kostnader vet vi inte än, med planprogrammet som underlag kan vi börja göra kostnadsanalyser men också intäktsanalyser. Det är först när vi vet vad vi vill och vad som är möjligt som det finns något att räkna på! En första grov samhällsekonomisk analys gjordes redan 2014 och den visade på att det samhälls­ekonomiskt är en bra idé att satsa på hamnstaden. Det är stora kostnader för att genomföra hamnstaden men också stora vinster, inte minst i form av byggrätter för nya bostäder och nya verksamheter.

Frågan är snarare om kommunen har råd att låta bli? Hamnstaden möjliggör hållbar utveckling genom att redan ianspråktagen mark återanvänds till främst bostadsbyggande som är en förutsättning för tillväxt.

Kan hamnstaden hindra hamnens utveckling?
Nej, Ystads hamn är viktig för näringslivet i Ystad och utgör dessutom ett riksintresse.  I planprogrammet visar vi att det går att skapa god bebyggd miljö samtidigt som vi tar höjd för både fler anlöp och större fartyg till hamnen. Samexistens handlar främst om att bullerriktvärden för bostäder ska klaras i förhållande till hamnens miljötillstånd. Men även om luftkvalitet och att stadsmiljön ska upplevas trygg och lockande samtidigt som man ser stora lastfartyg nära – men så är det ju i Ystad redan idag.

Hur ska all trafik få plats?
Området ligger alldeles intill både järnvägs- och busstationen och dessutom i direkt anslutning till centrum. Detta gör att det i området ska vara prioriterat att röra sig till fots eller med cykel. För de som kör bil ska trafiken till och från de västra delarna använda sig av utfarten vid teatern och för de östra delarna ska man köra via Finakorset. För att underlätta för de som antingen ska till centrum eller till stationen, samt för att samla parkeringen för de boende på ett smidigt sätt, kommer också två parkeringshus uppföras. Ett är tänkt att nås via Hamngatan/Spanienfarargatan och det andra från Ekenäsgatan/Bornholmsgatan.

Var ska alla barn gå i skolan?
Statistiskt sett kommer de nya bostäderna medföra att det kommer behövas någonstans mellan 200 och 300 nya förskoleplatser.  Inom området är tanken därför att det ska kunna finns två förskolor, en på västra och en på östra sidan för att de ska kunna nås smidigt. Förskolorna kommer att integreras i kvarter med flerbostadshus. I ett längre perspektiv kan det finnas behov och möjlighet att placera en skola öster om planprogramsområdet, när detta område på sikt utvecklas. 

Stadsutvecklingsprojektet Hamnstaden – från idé till genomförande?
Planprogram hamnstaden är ett viktigt steg på vägen mot att möjliggöra den vision som uttrycks i Staden Ystad 2030. För att genomföra hamnstaden måste en mängd frågor hanteras vidare, utöver själva planeringsförutsättningarna. Till exempel måste de ekonomiska förutsättningarna och kommunens hållbarhetsambition tydliggöras, aktiv dialog med olika byggaktörer ska inledas, hamnen och stadens framtida förutsättningar kopplat till infrastruktur, som trafik och vatten t ex utreds vidare. Dessa frågor hanteras inom ett kommunövergripande projekt i enlighet med kommunstyrelsens beslut i maj 2017.

Projektet pågår, men än är ingen projektledare utsedd utan i dagsläget hålls projektets olika delar samman genom en tjänstemannastyrgrupp som omfattar kommundirektören, samhällsbyggnadschefen, hamnbolagets VD, kultur- och utbildningschefen samt stadsarkitekten.

Publicerad 2018-04-18