Attefallshus

Det krävs bygglov för nybyggnad, men attefallshus är undantagna från detta krav. Det behövs inte heller något bygglov för att bygga till ett befintligt attefallshus, under förutsättning att alla de krav som gäller för attefallshus uppfylls. Däremot krävs det oftast en anmälan, för både ny- och tillbyggnad.

Vad är ett Attefallshus?

Ett Attefallshus är en bygglovsbefriad komplementbyggnad, eller ett komplementbostadshus. Med komplementbyggnad menas till exempel ett garage, förråd, växthus, orangeri eller båthus. Även en carport, gäststuga, vedbod och en bastu är en komplementbyggnad.

Komplementbyggnaden ska alltid vara ett komplement till bostadshuset. Man kan till exempel inte ha en kiosk, bilverkstad eller annan verksamhet i en komplementbyggnad.

Ansökan, anmälan eller inget?

För att få uppföra ett Attefallshus som en anmälan:

  • ska det finnas ett befintligt en-eller tvåbostadshus på tomten
  • ska det vara en komplementbyggnad eller ett komplementbostadshus
  • får det vara högst 30 m²
  • får taknockshöjden vara högst 4 meter
  • ska byggnaden vara fristående
  • ska den placeras i omedelbar närhet till en- eller tvåbostadshus
  • ska den placeras minst 4,5 meter från gräns
  • ska den placeras minst 30 meter från järnväg

Det är möjligt att uppföra en Attefallsåtgärd närmare gränsen än 4,5 meter, om de grannar som berörs medger det. Däremot får kommunen aldrig ge medgivande som granne.

Följande kriterier gör att det blir bygglovspliktigt:

  • uppförs vid byggnader eller inom bebyggelseområden som är särskilt värdefulla
  • om det finns utökad bygglovsplikt för attefallshus i den detaljplan som gäller för området
  • om det är ett komplementbostadshus, inte placeras inom eller i anslutning till vissa områden som är av riksintresse för totalförsvaret

Vilka handlingar behöver jag skicka in?

  • blankett för bygglovsansökan eller bygganmälan (behövs inte om du använder e-tjänsten)
  • fasad-/elevationsritning
  • kontrollplan
  • material- och kulörbeskrivning, redovisa i RAL- eller NCS-skala
  • planritning
  • sektionsritning
  • situationsplan (underlag kan beställas i e-tjänsten)

Beroende på vilken anmälan du ska göra kan det också behövas:

  • brandskyddsbeskrivning
  • konstruktionshandling
  • produktblad
  • vatten och avloppsritning
  • ventilationsritning
  • ansökan om kontrollansvarig

Varje ärende är unikt och efter första granskningen kan det behövas ytterligare handlingar.
Tänk på att alla handlingar du skickar in ska vara utförda på ett fackmässigt sätt, och att vi inte tar emot fotograferade handlingar.

Vilka förutsättningar gäller?

Även om Attefallsåtgärder inte är bygglovspliktiga så behövs det en anmälan enligt plan och bygglagen. Det innebär att det krävs ett startbesked och slutbesked i ärendet. Vissa komplexa ärende kan även behöva kontrollansvarig och tekniskt samråd.
Läs om förutsättningarna på just din fastighet, och sök efter handlingar i vårt ritningsarkiv

Inom Ystads kommun så finns det vissa områden där Attefallshus inte får uppföras. Det kan regleras i en detaljplan eller i områdesbestämmelser. Det finns även områden och fastigheter med högre kulturvärden. Försvarsmakten har också pekat ut platser där det är förbud mot att uppföra vissa typer av Attefallshus. Det innebär inte att det är omöjligt att bygga dessa, men det kan krävas ett bygglov i stället.

Hos Boverket kan du hitta mer information om Attefallshus.

Vad kostar det?

Vi tar ut en avgift för vårt arbete med ditt ärende. I avgiften ingår bland annat kostnaden för prövning av bygglov, kungörelse och meddelande till grannar för att beslutet ska vinna laga kraft. Det ingår även kostnad för startbesked, tekniskt samråd, platsbesök, slutsamråd och slutbesked.
Kostnaden för lov eller anmälan varierar beroende på vad du ska göra. Avgiften bestäms av en taxa Pdf, 709 kB. som är beslutad av kommunfullmäktige.

Hur lång tid tar det?

Handläggningstiden för ett lovärende och förhandsbesked är 10 veckor, respektive 4 veckor för anmälan, från det datum då ärendet är komplett. Handläggningstiden kan förlängas en gång med ytterligare 10 respektive 4 veckor om projektet är stort eller komplicerat.

Behöver vi kontakta dig för att be dig komma in med kompletteringar, kan handläggningstiden bli längre. Lämna därför in alla dina handlingar samtidigt, för en snabbare hantering.

Kontakt

Allmänna frågor

Bygglovsenhetens expeditionen
E-post: bygglov@ystad.se
Telefon: 0411-57 72 30
Besöks- och telefontid: måndag, tisdag och torsdag 10.00 -12.00

Bygglovsfrågor

Bygglovshandläggare
Telefon: 0411-57 72 44
Telefontid: måndag, tisdag och torsdag 10.00 -12.00

Byggtekniska frågor

Byggnadsinspektör
Telefon: 0411-57 72 45
Telefontid: tisdag och torsdag 10.00 -11.00

Tillsynsinspektör
Telefon: 0411-57 72 46
Telefontid: tisdag och torsdag 10.00 -12.00

Besöksadress

Tobaksgatan 11
271 41 Ystad