GDPR Ystad Direkt
Information om hantering av dina personuppgifter när du kontaktar kommunen genom Ystad Direkt
Så skyddar vi dina personuppgifter
När du kontaktar oss kan du ibland behöva lämna personuppgifter, till exempel ditt namn eller telefonnummer. Vi sparar bara det vi behöver för att kunna hjälpa dig.
Vi följer en lag som heter GDPR. Den finns för att skydda din integritet – alltså din rätt att bestämma över dina egna uppgifter.
Du har rätt att:
- få veta vilka uppgifter vi har om dig
- be oss rätta fel
- säga nej till att vi sparar vissa uppgifter
- be oss ta bort uppgifter, om det är möjligt enligt lagen.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen är personuppgiftsansvarig för hantering av personuppgifter som enbart sker på Ystad Direkt. Ystad Direkt utför uppdrag åt kommunens nämnder och för vidare hantering av ärenden i olika verksamheter är respektive nämnd personuppgiftsansvarig.
Ändamålen och rättslig grund med behandlingen
Ystad Direkt tar emot och besvarar frågor och hjälper invånare och andra som behöver hjälp med olika ärenden. Kontakten sker via mejl och telefon.
För att kunna hjälpa dig i ditt ärende behöver vi ibland ta emot och spara personuppgifter, till exempel din e-postadress eller ditt telefonnummer. När du ringer eller mejlar till oss skapas automatiskt ett ärendekort med dina uppgifter.
Du har alltid rätt att vara anonym när du kontaktar kommunen och ställer frågor. Om vi inte behöver dina personuppgifter för att hantera ditt ärende kan vi radera dem om du begär det, innan vi sparar ärendet för statistik.
Den rättsliga grunden för hantering av personuppgifter på Ystad Direkt är allmänt intresse tex service till invånare. I vissa fall kan det vara rättslig förpliktelse om hanteringen sker på uppdrag av nämnd som styrs av lagar eller regler som kräver att de behandlar vissa personuppgifter.
Vilka personuppgifter behandlar vi om dig?
Det kan vara olika personuppgifter som vi behöver behandla för att kunna hjälpa dig, till exempel namn, telefonnummer, e-post, adress eller fastighetsbeteckning
Vid särskilda tillfällen, exempelvis vid hot, kan vi behöva hämta och lyssna på en inspelning av ett samtal, denna inspelning sparas 24 timmar. Vi kommer att informera i de fall inspelning kommer att ske.
Mottagare av dina uppgifter
Dina uppgifter är bara tillgängliga för personer på Ystad Direkt och handläggare som behöver dem för att kunna utföra sina arbetsuppgifter. Behöver ärendet hanteras av respektive verksamhet skickas personuppgifterna till de handläggare som behöver dem för att hantera ärendet.
Tredje land
Dina personuppgifter behandlas inom EU/EES.
Lagringsperiod
Varje nämnd inom Ystads kommun är personuppgiftsansvarig för ärenden som gäller sin verksamhet. När ett ärende har avslutats gallras personuppgifterna efter ett på förhand fastställt tidsintervall. Generellt gallrar vi 1 år efter avslutat ärende. Telefonsamtal gallras efter 30 dagar.
Frågor
Kontakta oss gärna om du har frågor eller vill utöva dina rättigheter.
Läs mer
Mer information om hur Ystads kommun hanterar personuppgifter
Kontakt
Ystad Direkt
Telefon: 0411-57 70 00
E-post: kommunen@ystad.se
Besöksadress
Nya Rådhuset
Österportstorg 2, Ystad