Mål 2: Invånare, företag och besökare är nöjda med den service och kvalitet som kommunen levererar
Ystads kommun ska vara en effektiv organisation som möter boende, besökare och företag med lyhördhet, enkelhet och snabbhet.
Politisk inriktning
Ystads kommun ska vara en effektiv organisation med hög digital mognad som möter boende, besökare och företag med lyhördhet, enkelhet och snabbhet. Utgångspunkten ska alltid vara kommunens värdegrund. För att förbättra servicen till ystadbor, besökare och företag ska även förutsättningarna för och behovet av ett Servicecenter utredas.
För att verksamheterna ska kunna utföra sina uppdrag behövs ändamålsenliga lokaler. Därmed blir en effektiv lokalförsörjning en del i arbetet med att leverera tjänster och service av god kvalitet. En effektiv lokalanvändning är också av stor ekonomisk vikt. För att få en helhetsbild och möjliggöra god planering ska en Lokalförsörjningsplan tas fram.
Ystadborna ska ges möjlighet att vara medskapare i utvecklingen av bättre anpassade kommunala tjänster. På så sätt ges förtroendevalda och tjänstepersoner möjlighet att ge och ta emot råd och kunskap, utveckla nya tjänster samt förbereda hållbara beslut. Inriktningen är att lösa så mycket som möjligt i första kontakten.
Adressering: Samtliga nämnder och styrelser