Mål 5: Goda förutsättningar för att växa hållbart och en väl utbyggd infrastruktur

Ystads kommun ska aktivt arbeta och planera för en hållbar infrastruktur som passar dagens och framtidens behov.

Politisk inriktning

Ystads kommun ska aktivt arbeta och planera för en hållbar infrastruktur [1] som passar dagens och framtidens behov. En väl fungerande kollektivtrafik och utbyggd laddinfrastruktur är viktiga faktor för att Ystad ska fortsätta växa och vara en god boende- och etableringsort. Kommunen ska också vara en proaktiv part i påverkansarbetet för att möjliggöra bättre trafikflöden på E65. För att hela kommunen ska växa och fungera är det nödvändigt att alla invånare och företag ska ha tillgång till bredband.

Både stad och land kommer att fortsätta utvecklas hållbart med fokus på hela Ystad. Vår nya stadsdel Hamnstaden kommer att förstärka stadskärnans koppling till havet och fungera som en katalysator för utvecklingen av hela Ystad. Riktningen för landsbygdens fortsatta utveckling pekas tydligt ut i den nya Landsbygdsstrategin.

Adressering: Kommunstyrelsen, Myndighetsnämnden, Samhällsbyggnadsnämnden, Ystad Energi, Ystadbostäder, Ystad Industrifastigheter, Ystad Hamn och Logistik

[1] Infrastruktur berör system för transport, vatten och avlopp (VA), energi och information.

Nämndernas mål och aktiviteter

Nämnderna bryter ner de övergripande mål som adresserats till dem till nämndmål. Nämndmålen ska bygga på en faktabaserad nulägesanalys och politiska prioriteringar. De ska i första hand fokusera på problem, utmaningar och förbättringar som den egna verksamheten kan påverka. Nämndmålen konkretiseras, med stöd av bland annat relevanta styrdokument, till aktiviteter av respektive förvaltning. Aktiviteterna visar vad som ska genomföras under året kopplat till målet. Listan på aktiviteter nedan visar exempel på några av de aktiviteter som genomförs kopplat till målen och är inte fullständig.

Skriv tabellbeskrivning här

Nämndens mål

Förvaltningens aktiviteter 2024

Kommunstyrelsen


5.1 Kommunledningsförvaltningen leder, samordnar och kommunicerar proaktivt kommunens strategiska påverkansarbete med prioriterad infrastruktur

5.1.1 Runda bord-samtal vid Ystad Summit

5.1.2 Tema infrastruktur vid SÖSK Forum

5.2 Hamnstaden utvecklas som en innovativ, hållbar och naturlig del av stadskärnan

5.2.1 Ta fram en långsiktig kommunikationsstrategi

5.2.3 Arbete med företagsetableringar i Hamnstaden

Myndighetsnämnden


5.3 Genom funktionella och relevanta trafikföreskrifter upprätthåller vi ett tillgängligt, säkert och tryggt trafiksystem för hållbar tillväxt som möter såväl invånares som besökare och näringslivets behov.

5.3.1 Systematiskt hålla relevanta lokala trafikföreskrifter aktuella och identifiera behov av nya att föreslå

5.4 Parkeringsregler som ger rotation på parkering så både boende och besökare når de målpunkter de har och som ger ett optimalt nyttjande av parkeringsytor.


Samhällsbyggnadsnämnden


5.5 Vi tar fram strategier för hållbara beslut och samverkar med statliga och regionala aktörer för att möjliggöra hållbar samhällsutveckling och hållbar tillväxt.

5.5.1 Nätverk med kommuner inom Hanöbuktsamverkan, Regional kustsamverkan och vattenråd

5.5.2 Kontinuerliga leveranser till Nationella VägDataBasen (NVDB) 5.5.3 Samverkan inom SÖSK, med fokus på beslutad infrastrukturplan.

5.6 Vi driver effektiva exploaterings- och planeringsprocesser som möter samhällets, bostadsmarknadens och näringslivets behov.

5.6.1 Utveckling av hela exploateringsprocessen för ökad samverkan mellan avdelningar, från idé till inflyttning.

5.6.2 Delaktighet i processerna med fokus på natur- och kulturhistoriska miljöer och klimatanpassning. 5.6.3 Genomföra samråd och granskning för detaljplan för bl.a. Tillbyggnad av Gamla Rådhuset Handel vid Malmörondellen Östra industriområde Öja 1:10 - Klondyke

5.7 Vi arbetar för bibehållen attraktivitet och hållbar utveckling av landsbygden.

5.7.1 Etablera arbetssättet Byaträffar och konkretisera dess syfte och form i dialog med byalagsrådet och andra aktörer på landsbygden

5.7.2 Ta fram riktlinjer för hantering av kommunal belysning utmed statliga och enskilda vägar

5.8 Vi upprätthåller ett ändamålsenligt, klimatsmart, tryggt och säkert trafiksystem för god tillgänglighet för alla målgrupper.

5.8.1 Förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten för oskyddade trafikanter

5.8.2 Genomföra ombyggnad cykelstråk förbi Österports torg 5.8.3 Aktiv roll i trafikverkets arbete med ÅVS E65:an 5.8.4 Övergripande utreda vilken trafikbelastning som följer av planering och utbyggnad av både bostäder och verksamheter i staden Ystad.

5.9 Vi utvecklar och förvaltar VA anläggningar för att säkerställa en effektiv, trygg och långsiktigt hållbar dricksvattenförsörjning och avloppshantering.

5.9.1 Samverkan med Simrishamns kommun gällande leverans av vatten

5.9.2 Utreda lösningar för minska bekämpningsmedelsrester i dricksvattnet 5.9.3 Projektering och kalkyl för VA-utbyggnad i sydöstra kommunen

Politiska uppdrag

Politiska uppdrag 2024

 

Uppdrag

Status

Uppdrag från kommunfullmäktige att genomföra förstudie gällande EU-strategiskt arbete kopplat till Hamnstaden

Pågående

Uppföljning och indikatorer

Kommentar till delårsprognos för det övergripande målet 2024
Ystad fortsätter att växa, men oron i omvärlden märks av genom att byggaktörer bromsar planerade byggstarter. Många privata aktörer är intresserade av att vara en del av Ystads utveckling och har projekt i olika planeringsskeden.

På uppdrag av SÖSK-kommittén har kommunen, tillsammans med övriga kommuner i sydöstra Skåne, tagit fram SÖSK Infrastrukturstrategi som kan ligga till grund för prioriteringar och påverkansarbete, med fokus på tre prioriterade objekt: Ystadbanan, E65 och väg 11. Trafikverket har inlett arbete med åtgärdsvalsstudie, ÅVS, för väg E65.

Planeringsstrategi har antagits av kommunfullmäktige. Planeringsstrategin är ett nytt lagkrav kopplat till översiktsplanering och sammanfattar kommunens planeringsförutsättningar och behov av strategiskt underlag för aktiv översiktsplanering. För att hållbart utveckla Ystad pågår flera strategiska utvecklingsprojekt som beräknas ge god helhetsbild som stöd i avvägningar mellan olika intressen för att Ystad ska kunna växa hållbart. Arbete med skyfallsplan, vattenresursplan, trafikkapacitetsutredning samt stadsmiljöprogram och kulturmiljöprogram pågår. För projekt Hamnstaden har kommunstyrelsen beslutat om en avsiktsförklaring med en ankaraktör, utredningsarbete för detaljplan för första etapp pågår och en förstudie för möjliga EU-bidrag har gjorts. Utifrån landsbygdsstrategin, som uttrycker kommunens samlade ambition avseende landsbygdsutveckling, pågår även arbete för att utveckla landsbygden. Ett omfattande pågående strategiskt uppdrag är ny översiktsplan för Köpingebro/Nybrostrand.

Kommunens ekonomiska satsningar i gatunät och VA-infrastruktur bidrar till att vi kan växa vidare hållbart på sikt. Ystad Energi har god leveranssäkerhet inom verksamheterna elnät, fjärrvärme och fiber. Om- och utbyggnad av Glemmingebro vattenverk, som ger mer stabil vattenförsörjning i de östra kommundelarna och även för Simrishamn, är klar och vattenleveransen fungerar.

På Öja industriområde fortsätter kommunen att sälja mark till verksamheter, men kommunen börjar få begränsad markreserv för verksamhetsetableringar. Totalt pågår cirka 60 planerings- och exploateringsprojekt i olika skeden. Planberedskapen för bostadsbyggande är hög och framdrift av framtida områden sker i dialog med de byggaktörer som är intresserade av att utveckla såväl bostäder som verksamheter i kommunen.

Prognosen är att målet förväntas uppnås.

Indikatorer

Indikatorer för det övergripande målet Pdf, 69 kB.

Till varje övergripande mål kopplas ett antal indikatorer som följs upp årligen och ligger till grund för fortsatt utvecklingsarbete. Indikatorerna kan revideras under året och beslutas inte politiskt.
Till respektive nämnd- och styrelsemål kan förvaltnings-, bolagsspecifika indikatorer kopplas.

Investeringar

Investeringar