Kommentar till delårsprognos för det övergripande målet 2024
Ystad fortsätter att växa, men oron i omvärlden märks av genom att byggaktörer bromsar planerade byggstarter. Många privata aktörer är intresserade av att vara en del av Ystads utveckling och har projekt i olika planeringsskeden.
På uppdrag av SÖSK-kommittén har kommunen, tillsammans med övriga kommuner i sydöstra Skåne, tagit fram SÖSK Infrastrukturstrategi som kan ligga till grund för prioriteringar och påverkansarbete, med fokus på tre prioriterade objekt: Ystadbanan, E65 och väg 11. Trafikverket har inlett arbete med åtgärdsvalsstudie, ÅVS, för väg E65.
Planeringsstrategi har antagits av kommunfullmäktige. Planeringsstrategin är ett nytt lagkrav kopplat till översiktsplanering och sammanfattar kommunens planeringsförutsättningar och behov av strategiskt underlag för aktiv översiktsplanering. För att hållbart utveckla Ystad pågår flera strategiska utvecklingsprojekt som beräknas ge god helhetsbild som stöd i avvägningar mellan olika intressen för att Ystad ska kunna växa hållbart. Arbete med skyfallsplan, vattenresursplan, trafikkapacitetsutredning samt stadsmiljöprogram och kulturmiljöprogram pågår. För projekt Hamnstaden har kommunstyrelsen beslutat om en avsiktsförklaring med en ankaraktör, utredningsarbete för detaljplan för första etapp pågår och en förstudie för möjliga EU-bidrag har gjorts. Utifrån landsbygdsstrategin, som uttrycker kommunens samlade ambition avseende landsbygdsutveckling, pågår även arbete för att utveckla landsbygden. Ett omfattande pågående strategiskt uppdrag är ny översiktsplan för Köpingebro/Nybrostrand.
Kommunens ekonomiska satsningar i gatunät och VA-infrastruktur bidrar till att vi kan växa vidare hållbart på sikt. Ystad Energi har god leveranssäkerhet inom verksamheterna elnät, fjärrvärme och fiber. Om- och utbyggnad av Glemmingebro vattenverk, som ger mer stabil vattenförsörjning i de östra kommundelarna och även för Simrishamn, är klar och vattenleveransen fungerar.
På Öja industriområde fortsätter kommunen att sälja mark till verksamheter, men kommunen börjar få begränsad markreserv för verksamhetsetableringar. Totalt pågår cirka 60 planerings- och exploateringsprojekt i olika skeden. Planberedskapen för bostadsbyggande är hög och framdrift av framtida områden sker i dialog med de byggaktörer som är intresserade av att utveckla såväl bostäder som verksamheter i kommunen.
Prognosen är att målet förväntas uppnås.
Indikatorer
Indikatorer för det övergripande målet Pdf, 69 kB.
Till varje övergripande mål kopplas ett antal indikatorer som följs upp årligen och ligger till grund för fortsatt utvecklingsarbete. Indikatorerna kan revideras under året och beslutas inte politiskt.
Till respektive nämnd- och styrelsemål kan förvaltnings-, bolagsspecifika indikatorer kopplas.