RSS

Näringslivsbloggen

Marknad & Näringsliv

Följ en del av de aktiviteter som sker under året.


Kommungemensamt webbinar

Publicerad: 2020-04-29 12:07

Idag var det premiär för kommungemensamt webbinar med Region Skånes Företagsakut

 

Kommungemensamt webbinar

På detta digitala morgonmöte ville vi försöka hjälpa till att räta ut en del funderingar kring den hjälp som finns att få via de insatser och paket som Regeringen presenterat för att mildra effekten för näringslivet.

Just nu pågår ett intensivt arbete både nationellt, regionalt och lokalt med att ta fram åtgärder och stöd, i syfte att minska de ekonomiska konsekvenser som coronaviruset Covid-19 medför för näringslivet.

Webbinariet samlade drygt 25 företagare och näringslivsrepresentanter från Ystad-, Sjöbo-, Tomelilla- och Simrishamns kommuner.

Med oss på mötet hade vi Jonas Bergholm från Företagsakuten som guidade oss igenom de möjligheter som finns. Jonas Bergholm arbetar som Näringslivsutvecklare sedan sex år på Region Skåne.

Även Johan Olsén från Almi var med och berättade om flera olika områden som Almi helt kostnadsfritt kan vara behjälpliga inom.

Region Skåne tillsammans med Almi Skåne, Invest in Skåne, Tourism in Skåne och Innovation Skåne satt upp företagsakuten som ska guide skånska företag om det stöd som finns att tillgå i spåren av corona.

En del frågor kom in via chatten, men eftersom webbinariet var tänkt att fungera som övergripande så uppmanades deltagarna och alla andra företagare att kontakta Företagsakuten för frågor som specifikt berör den egna verksamheten.

 

Vad är Företagsakuten?

Region Skåne erbjuder stöd för små- och medelstora företag i kris. Regeringen har presenterat stora insatser och paket för att mildra effekten för näringslivet. Hur ska man praktiskt göra för att till exempel få krediter, anstånd med att betala skatt, korttidspermittering, varsel mm?

Det ska vara enkelt att hitta rätt hjälp, och till företagsakuten kan du vända dig med dina frågor. Företagsakuten är kostnadsfri och allt som diskuteras är under sekretess.

Satsningen genomförs tillsammans med Almi, Invest in Skåne, Tourism in Skåne och Innovation Skåne.

Du når Företagsakuten på 040-675 34 80 eller på hemsidan

 

webbinar

Kategorier: Företagslots

Varför en Tillväxtplan just nu?

Publicerad: 2020-04-16 16:08

Vi intervjuade Jörgen, verksamhetsledare på Tillväxt Syd om varför man som företagare borde ta sig tid att göra en Tillväxtplan.

 

Tillväxt Syd hjälper dig med din Tillväxtplan

Många gånger är det svårt att hitta tiden för att göra sin Tillväxtplan. Jag säger inte att man som företagare idag inte har fullt upp, men läget just nu är helt annorlunda och idag bör man ta tag i att göra sin Tillväxtplan alternativt se över den.

Coronakrisen drabbar alla på något sätt och skillnaden kan vara om du har en plan att följa eller ej. Vad gör jag nu och vad gör jag när det tar fart igen? Det är viktigt att inte tappa fokus från det utsatta målet även om du tvingas att fatta kortsiktiga beslut. Nästa tillfälle vi startar upp Tillväxtplaner är den 28 april. Jag rekommenderar att man anmäler sig här.

Tillväxtplanen i kombination med vårt Advisory Board kan ge dig ovärderligt stöd som företagare. Som medlem i Tillväxt Syd får du möjlighet att diskutera ditt företags utmaningar med mycket erfarna företagsledare från olika branscher. Var och en med en tydlig profil och tillsammans en mycket bred samling av kunskap och erfarenhet. 

Att vara företagsledare är ofta en ensam uppgift och många gånger står man med frågor eller utmaningar där goda råd blir ovärderliga. Flera av våra rådgivare i Advisory Board finns tillgängliga för våra medlemmar att på kort varsel bidra med sin erfarenhet kring de frågor som dyker upp i den situation som vi befinner oss i.

Vill man komma i kontakt med dessa så är det bara att kontakta mig på jre@tillvaxtsyd.se så löser vi det.  

Kategorier: Nätverk

Den viktiga tillväxtplanen

Publicerad: 2020-04-16 15:14

Vi har valt att intervjua Cherztin på Österlenkryddor som är ett företag där tillväxtplanen gjort att man snabbt kunde hitta fokus och stå stadigt i marken när tuffa vindar viner runt omkring.

 

Hur kan man vara beredd på det oväntade?

När denna förändrade situation blev tydlig, då gick det upp för oss att vi saknat en del i vår SWOT analys, nämligen Pandemi.

När vi förstod situationens allvar var det första vi gjorde att sätta oss ner tillsammans med vår personal och se över var har vi? Hur ser det ut? Hur länge klarar vi oss och med vad?

Ganska snabbt tog vi fasta på vår styrka, vi gör det vi gör – vi kavlar upp ärmarna och gräver och säljer där vi står.

I TÖS projektet fokuserade vi på försäljning. Det vi lärt oss inom det spåret, det använder vi oss av varje dag. Försäljning är naturligtvis något av det svåraste när alla har det tufft, men vi fokuserar på vårt varför – Att smaksätta Sverige! Om vi inte hade plockat upp våra värdeord ”lokalt odlade kryddor” då hade detta varit ännu svårare.

I vår tillväxtplan fokuserade vi även på chefskap och ledarskap samt på systematisk arbetsmiljö.

Här har vi arbetat vidare och klarat certifieringar vilket gör att vi nu kommer mer i de urval som olika dagligvarukedjor kräver och vi kan sälja våra produkter via dem.

Varje dag har vi avstämningar kring budget och hur mycket vi behöver sälja för att överleva och behålla vår personal. Alla är delaktiga på dessa möten och det är vi tillsammans som skapar lösningarna.

Kommunikation är avgörande för att klara av de olika riktlinjer som vi liksom andra branscher måste förhålla oss till. Förutom i vår produktion där vi anpassat oss kring hantering och skyddsutrustning så krävs det också en tydlig kommunikation gentemot våra besökare. Lösningarna på hur vi anpassar verksamheten efter förändringarna som sker identifierar och genomför vi tillsammans.

Jag skulle säga att det är tack vare arbetet vi genomfört inom TÖS projektet och vårt arbete med tillväxtplanen som gör att vi idag vet var vi har våra styrkor, att vi kan använda de verktyg vi lärt oss inom försäljning och därmed hitta vårt fokus dag för dag.

// Cherztin Persåkre, Österlenkryddor

 

Vill du också se över din Tillväxtplan?

Ingen kunde förbereda sig för den situation vi nu befinner oss i, men för de företag som har en tillväxtplan i ryggen kan det vara en stor trygghet.

Kontakta Jörgen Reiman Ehle, verksamhetsledare på Tillväxt Syd

jre@tillvaxtsyd.se www.tillväxtsyd.se

 

österlenkryddor

Kategorier: Nätverk

Nyföretagarcentrum

Publicerad: 2020-04-16 13:56

Sedan några veckor tillbaka har Nyföretagarcentrum erbjudit kostnadsfri rådgivning till alla företag oberoende av bolagsform.

 

Har det kommit många samtal och vad är det de flesta vill ha hjälp med?

Nu har det gått några veckor sedan Lotte Kolare och Stefan Litzberg öppnade upp sin rådgivarlinje för företagare oberoende av bolagsform och vi kollade av med Lotte Kolare vilka frågor som varit vanligast och följande område lyfte Lotte fram:

  • Man behöver hjälp att tänka nytt för att kunna fortsätta sin verksamhet när den i sin nuvarande form inte fungerar
  • När det gäller Regeringens stödinsatser, vad gäller för min verksamhet?
  • Hjälp med ansökan för olika former av stöd
  • Se över nuvarande verksamhet för att hitta nya kompletterande områden som blir en ytterligare tillgång för kunderna

 

Hur tror du att trycket på Nyföretagarcentrum kommer att förändras framöver?

- Under rådande omständigheter är det många verksamheter som har det tufft och en del som dessvärre går i konkurs. Det kommer innebära att lokaler kanske står tomma och verksamheter går vidare. Vi kommer antagligen få ett hårt tryck från nya entreprenörer som vill starta företag eller företagare som vill starta upp något nytt. Trycket på Nyföretagarcentrum kommer garanterat att öka när Coronakrisen är över.

Efter sådana här kriser finns det också hos många ett behov och intresse att titta på fler och nya möjligheter kring sin personliga utveckling eller sin företagsutveckling, säger Lotte Kolare, Nyföretagarcentrum

 

Ni ger kostnadsfri rådgivning, hur finansieras er verksamhet?

Nyföretagarcentrum finansieras med hjälp av sponsorer i form av kommuner och företagare. Det är viktigt att arbeta för att starta hållbara företag. Företag som kan växa sig starka och på sikt kanske anställa.

Det är också viktigt att skapa förutsättningar för nyföretagande för att ha en fortsatt god tillväxt i form av att fler personer är i arbete och nyföretagande skapar förutsättningar för vårt välfärdssamhälle, avslutar Lotte Kolare.

 

Vill du komma i kontakt med Nyföretagarcentrum?

Kostnadsfri rådgivning alla dagar kl. 15-17. Se mer information på deras Facebook.

Lotte når du på: 070-618 09 68 och Stefan på 076-882 65 05

 

Nyföretagarcentrum

 

Kategorier: Företagsklimat

Näringsliv Ystad

Publicerad: 2020-04-01 10:08

Kategorier: Företagslots