Dynamiskt inköpssystem (DIS)

Här hittar du information om Dynamiskt inköpssystem, som kommunen infört för att effektivisera och modernisera upphandlingen av vissa tjänster.

Ystads kommun har infört två Dynamiskt Inköpssystem, DIS för att effektivisera och modernisera vår upphandling av vissa tjänster. Genom detta system kan leverantörer kontinuerligt ansluta sig och lämna anbud på vissa av kommunens upphandlingar. Det skapar större flexibilitet och möjligheter för både kommunen och näringslivet.

DIS är ett öppet och transparent verktyg som säkerställer konkurrens och kvalitet i alla våra inköp, och är en viktig del i vårt arbete för att uppnå hållbara och kostnadseffektiva lösningar.

De två dynamiska inköpssystem som finns tillgängliga är:

1. DIS Reklam- och kommunikationstjänster Sydöstra Skåne

Här kan du läsa om de olika konsultområdena, giltighetstiden samt hämta upphandlingsdokument: opic.com

En beskrivning av områdena finns också samlade i ett pdf-dokument.
Läs och ladda ner dokumentet här Pdf, 127 kB.

Avropsberättigade: Ystads kommun, Tomelilla kommun samt kommunernas bolag och förbund.

2. DIS Tekniska konsulter Sydöstra Skåne

Här kan du läsa om de olika konsultområdena, giltighetstiden samt hämta upphandlingsdokument: opic.com

En beskrivning av områdena finns också samlade i ett pdf-dokument.
Läs och ladda ner dokumentet här Pdf, 89 kB.

Avropsberättigade: Ystads kommun, Sjöbo kommun och Tomelilla kommun samt kommunernas bolag och förbund.

Om Dynamiskt inköpssystem

DIS kan liknas vid ett ramavtal som är giltigt i 10 år. Skillnaden är att hela marknadens leverantörer kan ansluta sig till systemet när de vill under giltighetstiden. När leverantörer ansöker om att få gå med i kommunens DIS så väljer de vilka områden de önskar ansluta sig till.

DIS skapar flexibilitet eftersom nya leverantörer hela tiden kan ansluta i systemet. Det bidrar till att möta upp förändrade behov och krav. Vi får en större och bredare leverantörsbas, och det ökar konkurrensen och leder till bättre priser och kvalitet.

Systemet gör oss också effektivare, eftersom vi minskar behovet av att genomföra omfattande upphandlingsprocesser varje gång det finns ett behov.

Kontakt

Inköpsenheten
E-post: upphandling@ystad.se