Artikeln publicerades 31 januari 2025
Erika Hult blir biträdande chef för kommunledningsförvaltningen
Den 17 februari tillträder Erika Hult som biträdande chef för kommunledningsförvaltningen. Erika arbetar redan i kommunen, som administrativ chef på social- och omsorgsförvaltningen.

I juni ifjol skapade kommundirektör Dan Kjellsson en ny funktion i kommunledningsförvaltningen: biträdande förvaltningschef. Denna roll hanterar den dagliga driften i kommunledningsförvaltningen och stödjer kommundirektören, som också fungerar som förvaltningschef. Funktionen är en del av ett förändringsarbete som pågår till 2026, och under rekryteringsprocessen har Clas Martinsson varit tillförordnad chef.
53 personer sökte tjänsten, varav 6 personer valdes ut till en första intervju. I nästa steg gick tre kandidater vidare för olika tester samt en andra intervju med kommundirektör och rekryteringsspecialist. Den 29 januari erbjöds Erika Hult tjänsten, och hon tackade ja.
Erika arbetar idag på social- och omsorgsförvaltningen, och sedan många år tillbaka i olika funktioner och roller: i sin nuvarande roll som administrativ chef för kansli och utveckling, och dessförinnan som bland annat tillförordnad förvaltningschef, avdelningschef, enhetschef och utredare.
”Stabil och trygg ledare”
– Erika är välkänd inom organisationen som en professionell, stabil och trygg ledare. Hon har fullt fokus på uppdraget att göra det bästa för Ystads kommun och Ystadborna. Med sitt tydliga och processorienterade arbetssätt är jag säker på att hon kommer att utveckla en välfungerande och kvalitativ verksamhet tillsammans med medarbetarna, säger kommundirektör Dan Kjellsson.
Erika börjar sin tjänst den 17 februari. Hennes tillförordnade efterträdare är ännu inte tillsatt.
– Jag är väldigt glad och tacksam för möjligheten och förtroendet att få axla rollen som biträdande förvaltningschef. Jag ser fram emot att bidra till verksamhetens utveckling och samarbeta med medarbetare och kollegor för att skapa långsiktiga och hållbara lösningar, säger Erika Hult.
Förändringsarbete i förvaltningen
Kommunledningsförvaltningen är kommunstyrelsens förvaltning, med uppdraget att leda, samordna och utveckla hela kommunen. Den senaste tidens härvor och granskningar har visat på brister i ledning och styrning, och det förändrade omvärldsläget ställer också nya krav på Sveriges kommuner.
Sedan i höstas pågår därför ett internt förändringsarbete i förvaltningen, för att stärka förmågan till ledning och styrning och rusta förvaltningen inför framtiden.