Förebyggande verksamhet

Vi vill främja hälsa, förebygga ohälsa och ge förutsättningar för ett aktivt åldrande. Vi vill bidra till att bryta social isolering, ge en meningsfull vardag och skapa delaktighet i samhället.

Förebyggande verksamhet arbetar aktivt för att du som är äldre i Ystads kommun ska känna trygghet, få stöd och hjälp utifrån dina behov och ges möjlighet till ett självständigt liv och en meningsfull tillvaro.

Verksamheten består av olika delar med varierat utbud av aktiviteter för att förebygga ohälsa och ofrivillig ensamhet.

Hälsosamtal

För en del kommer en tid i livet när man kan känna ofrivillig ensamhet och skulle vilja ha stöd eller hitta gemenskap. Vi från kommunens Förebyggande Verksamhet kommer därför att kontakta dig som fyller 80 år för att boka in ett så kallat hälsosamtal för att berätta mer om vad kommunen erbjuder för olika aktiviteter och service för dig som är senior. Samtalet erbjuds på Seniorernas hus Göken eller i din hemmiljö, det bestämmer du.

Seniorernas Hus

Till Seniorernas Hus är alla äldre välkomna, oavsett om man tillhör en förening eller inte. Här erbjuds aktiviteter i egen regi men också i samarbete med frivilliga, studieförbund och olika föreningar. Alla aktiviteter är öppna för alla, oavsett vem som står som medarrangör. Inga medlemskap krävs och du kommer så ofta eller sällan du vill. Tanken är att Seniorernas Hus ska utvecklas i samråd med besökarna, därför tar vi gärna emot önskemål och förslag på nya aktiviteter!

Boka lokaler på Seniorernas hus

Det finns möjlighet för t.ex. pensionärsföreningar, handikappföreningar och även fristående grupper att låna våra lokaler för olika aktiviteter och evenemang. Förutsättningarna är att aktiviteterna vänder sig till seniorer, och är öppna för alla att delta i. Det samma gäller för dig som vill starta upp en studiecirkel. Kontakta någon av verksamhetssamordnarna, så berättar vi mer.

Dagverksamhet

Ystads kommun erbjuder dagverksamhet specifikt anpassad för personer med en demensdiagnos.

Dagverksamheten syftar till att ge personer med demenssjukdom en meningsfull dag i samvaro med andra men fungerar även som avlastning för anhöriga som vårdar en närstående med demenssjukdom.

För att få komma till dagverksamheten krävs ett biståndsbeslut.

Gläntans dagverksamhet

Syftet med vistelsen är att få en meningsfull vardag, känna social gemenskap samt att bibehålla de egna förmågorna för att kunna fungera så självständigt som möjligt i vardagen. Samtidigt ges anhöriga möjlighet att få egen tid att förfoga över.

Geografiskt läge

Gläntan ligger i lokaler på Bellevue Servicehus, norr om centrum i ett idylliskt vackert område

Vistelse

Det är möjligt att vistas på Gläntan en till flera dagar i veckan utifrån det biståndsbedömda beslutet som grundar sig på det individuella behovet.

Aktiviteter

Det är viktigt att utgå från gästernas individuella behov och önskemål i de olika aktiviteterna. Genom respekt och bekräftelse stärks gästernas självkänsla och var och en får sina behov tillgodosedda. Aktiviteter som förekommer kan vara spel, musik, promenader, gruppgymnastik, en tur med side-by-sidecykeln men även att delta i vardagliga sysslor såsom olika köksuppgifter och trädgårdsskötsel. Aktiviteterna sker i en hemlik, inbjudande miljö med tillgång till en vacker, rofylld trädgård.

Måltider

För- och eftermiddagskaffe samt lunch äter gästerna tillsammans med personalen på Gläntan. Lunchen tillagas i köket på Bellevue och hämtas där av personalen. Till eftermiddagskaffet serveras det oftast med en kaka som några av gästerna har bakat tillsammans med personalen.

Personal

Gläntan bemannas dagligen undersköterskor med stor erfarenhet av och kunskap i demensomvårdnad samt av specialistundersköterskor inom demensområdet.

Alla gäster har en kontaktperson. Vid första besöket lämnar kontaktpersonen ut en Levnadsberättelse. Den är frivillig att fylla i men är ett bra verktyg för personalen att lära känna gästen och kunna bemöta hen på bästa sätt då den beskriver gästens livshistoria, vanor och intressen.

Personalen har ett nära samarbete med Silviasystern i form av gästmöten, introduktion av nya gäster, handledning.

Kontakt till dagverksamheten

Bellahöjden

Målet med verksamheten är att verka för en trygg, meningsfull tillvaro för personer med demenssjukdom samt deras närstående och på så vis ge förutsättningar för personen att kunna bo kvar hemma så länge som möjligt.

I Ystad kommun erbjuds alla personer med demensdiagnos att få sin hjälp i vardagen av Bellahöjdens hemtjänst. Insatser enligt Socialtjänstlagen beviljas genom bistånd av kommunens biståndshandläggare och utförs av undersköterskor och vårdbiträden.

Bellahöjden består av personal som har kunskap kring samt erfarenhet av olika former av demenssjukdomar och de problem som det kan medföra för den demenssjuke och dess närstående. En Silviasyster är kopplad till gruppen som kan ge tips och råd i det dagliga arbetet samt erbjuda handledning och utbildning vid behov.

Personalen eftersträvar ett personcentrerat förhållningssätt där personen bakom sjukdomen är det viktiga och genom Levnadsberättelsen får personalen god kännedom om personen. Genomförandeplaner som planeras med den enskilde berättar hur hjälpen ska utföras. Bellahöjden arbetar även med verktyget BPSD-registret som är ett kvalitetsregister.

Vi tror på vikten av ett tidigt möte med oss, dels för våra fördjupade kunskaper om demensomvårdnad, dels för vår möjlighet att lära känna den demenssjuke och dennes behov och på så vis kunna skapa en god, trygg relation och ge bästa förutsättningar för en god omsorg.

Teamet har tillgång till demenssjuksköterskor, arbetsterapeut, fysioterapeut samt specialistundersköterskor inom demens. Varje vecka träffas professionerna samt enhetschef och har en genomgång av de enskilda brukarnas behov. Vi har även kontinuerlig kontakt samt inplanerade möten med biståndshandläggare där även Silviasjuksköterska medverkar.

Bellahöjden har ett nära samarbete med Gläntans dagverksamhet och med Prästkragens växelboende.

Basen för vårt arbete är Ystads kommuns värdegrund; tillit, mod, delaktighet och professionalitet

Fixarservice

Kommunens vaktmästarservice finns för att minska risken att man ramlar eller gör sig illa på annat sätt när man själv ska fixa något hemma. Fixarservice kan även hjälpa till med lättare IT uppgifter.

Denna service är till för dig som bor i Ystads Kommun och är 75 år och äldre samt för dig som har funktionsnedsättning.

En funktionsnedsättning kan vara tillfällig, exempelvis under en period efter en operation eller av andra hälsoskäl. Fixarservice står öppen för alla er som behöver denna hjälp.

Det här kan fixarservice hjälp dig med:

  • byte av glödlampor och lysrör
  • byte av proppar
  • byta batterier i brandvarnare
  • byte av säkringar
  • fästa lösa sladdar
  • halksäkra mattor
  • ta ner och sätta upp gardiner
  • hämta saker på vind eller källare
  • installation av hemdator
  • hämta hem appar till din telefon
  • uppdatera din telefon
  • installera/koppla WiFi

Servicen är gratis men eventuellt behov av material betalar du själv.

Vaktmästaren tar inte ansvar för skador som kan uppkomma till följd av hjälpinsatsen.

Uppgifter som vaktmästaren inte utför är att gå ärenden, göra inköp, utföra trädgårdsarbete, transportera saker till miljöstation, snöskottning, fönsterputsning eller installationer/reparationer där det krävs en yrkeskunnig hantverkare.

Anmälan

Anmälan och bokning görs hos vaktmästare,

Kontakt fixarservice

Kontakt

Seniorernas Hus Göken

Petrigatan 10, 271 40 Ystad

Verksamhetssamordnare
Munevera Elkaz
Telefonnr: 0411-57 78 97
E-post: munevera.elkaz@ystad.se

Seniorernas Hus Löderupsgården

Fabriksgatan 7
271 76 Löderup

Verksamhetssamordnare
Ann-Sofie Dahlström
Telefonnr: 0411-577876
E-post: ann-sofie.dahlstrom@ystad.se

Kontakt till dagverksamheten

Enhetschef
Andreas Bakken
Telefonr: 0411-57 74 26
E-post: andreas.bakken@ystad.se

Silviasyster
Marie Engström
Telefonr: 0708-11 46 81
E-post: marie.engstrom@ystad.se

Gläntan Norr: 0411-57 74 36 / 0706-92 76 13
Gläntan Söder: 0411-57 89 34 / 0733-72 65 24

Fixarservice

Vaktmästare Magnus Åkesson
Telefonnr: 0709-45 79 24 (tel vardagar 08:00-08:30)
efter kl 08:30 finns telefonsvarare där du kan prata in ett meddelande