Löderups strandbad

Upphävande av delar av äldre detaljplaner.

illustration: karta med delar av Löderups strandbad

I början av november hölls ett informationsmöte för berörda fastighetsägare i Löderups strandbad. På mötet informerades det om vilka fastigheter eller delar av fastigheter som berörs av upphävandet, och vilka förutsättningarna som har legat till grund för förslag till avgränsningen. Här nedanför listas svar på några av de frågor som kom upp på mötet.

Stämmer kommunens översiktsplan, Kommunen Ystad 2030, överens med planuppdragets syfte?

Kommunen anser att upphävandet av detaljplanerna överensstämmer med gällande översiktsplan, Kommunen Ystad 2030, antagen av kommunfullmäktige 2021. I översiktsplanen konstaterar kommunen att det inom Löderups strandbad finns områden som inte längre kan anses vara lämpliga för bebyggelse, då dessa områden inte uppfyller plan- och bygglagens krav.

I översiktsplanen och i kommunens Handlingsplan för förvaltning och skydd av kusten, antagen av kommunfullmäktige 2018, har kommunen konstaterat att kuststräckan i Löderups strandbad är utsatt för, eller kommer under en byggnads normala livslängd, att bli utsatt för översvämning av höjda havsnivåer, erosion och vågöverspolning. Erosionen utgör ett betydande problem redan idag, och kommer att öka med stigande havsnivåer.  
I pdf:en Presentation informationsmöte Pdf, 3 MB. är riskområdet markerat med svart punkt- och streckmarkerad linje på markanvändningskartan. Den visar området där byggrätter bör ses över.

Vidare står det i översiktsplanen att kommunens kustskyddsstrategi för Löderups strandbad på kort sikt (2018–2025) är att säkerställa strandlinjen. Detta ställningstagande framgår av Handlingsplan för förvaltning och skydd av kusten Pdf, 9 MB..

När det gäller skydd mot naturolyckor kan det vara en kommunal angelägenhet att vidta förebyggande åtgärder inom områden där det finns risk för ras, skred och erosion. Kommunens möjlighet att vidta åtgärder är begränsad till områden där det är av allmänt intresse för kommunmedborgarna i stort att åtgärder vidtas.

För privat egendom ligger det övergripande ansvaret för förebyggande åtgärder mot naturolyckor på den enskilde eller dennes försäkringsgivare. Den enskilde egendomsinnehavaren – i flera praktiska fall fastighetsägaren – har det primära ansvaret för att skydda sin egendom. Detta gäller även vid naturolycka.

Kan kommunen förtydliga vilka delar som föreslås upphävas inom gällande detaljplaner?

Under informationsmötet den 7 november visades en grov avgränsning av vilka delar av detaljplanerna som föreslås upphävas. En tydlig avgränsning av vilka delar som föreslås att upphävas kommer framgå av samrådshandlingarna. Samråd och samrådsmöte planeras under första kvartalet 2025.

Finns det möjlighet att göra en planändring i stället för att upphäva delar av detaljplanerna?

Enligt uppdraget är det inte aktuellt att göra en planändring. Syftet med planprocessen är att upphäva de delar av detaljplanerna som inte längre anses vara lämpliga för bebyggelse med hänsyn till risk för översvämning, erosion och vågöverspolning.

Ska det byggas ett promenadstråk?

Kommunen avser inte att bygga ett fysiskt promenadstråk. Befintliga möjligheter att röra sig utmed kusten ska finnas kvar som idag. Inträdandet av strandskyddet säkerställer allmänhetens tillgång till den del av strandområdet som inte utgör hemfridszon kring bostäder.

Upphävandet innebär stora konsekvenser för många fastighetsägare. Vad blir konsekvenserna för fastighetsägarna om man inte upphäver delar av detaljplanerna?

För fastighetsägaren innebär det att gällande detaljplaner med tillåten olämplig byggrätt fortsätter gälla.

Utgångspunkten i en detaljplan är att kommunen garanterar markens lämplighet för avsett ändamål. När detaljplanerna för Löderups strandbad togs fram var riskerna för översvämning, erosion och vågöverspolning inte så kända, och de faktorerna ingick inte heller i prövningen av markens lämplighet. Med den kunskap som finns idag kan kommunen inte längre garantera markens lämplighet, och då är den följdriktiga slutsatsen att kommunen har ett ansvar att upphäva planerna för att inte tillåta olämplig bebyggelse.

Varför väljer kommunen en defensiv process? Andra kommuner i Skåne arbetar för att skydda sin kustlinje.

Detaljplaneprocessen är inte kopplad till kommunens kustskyddsstrategi. Upphävandet av delar av detaljplanerna kommer inte att påverka kommunens arbete med kustskydd och klimatanpassning.

Strandremsan skyddas idag av stenskoningar - vem ansvarar för stenskoningarna om det inte finns någon detaljplan?

Det är den som har anlagt kustskyddet som ansvarar för att det underhålls oavsett om det finns detaljplan eller ej. 

Vad händer när strandskyddet inträder för de delar av detaljplanerna som föreslås upphävas?

Generellt om strandskydd
När strandskyddet inträder blir det enligt 7 kapitlet 15 § miljöbalken förbjudet att vidta åtgärder som avhåller eller hindrar allmänhetens tillgång till området eller som väsentligt kan förändra livsvillkoren för växt- och djurlivet. I enskilda fall kan det vara möjligt att få dispens från strandskyddet om det finns särskilda skäl. De särskilda skälen finns uppräknade i 7 kapitlet 18 c § miljöbalken. Exempel på sådana skäl kan vara att det behövs för en anläggning som för sin funktion måste ligga vid vattnet eller för att tillgodose ett angeläget allmänt intresse.

Allemansrätt
Både inom och utanför strandskyddat område gäller allemansrätten. Grundregeln i allemansrätten är att man får gå nästan överallt i naturen och på annans mark. Men det finns några undantag, bland annat måste man ta hänsyn till hemfridszonen. Hemfridszonen är området närmast runt ett bostads- och fritidshus där den boende har rätt till ett privat område och att få vara ostörd. Inom hemfridszonen gäller således inte allemansrätten, detta gäller också oavsett om fastigheten ligger inom strandskydd eller inte.

På kommunens hemsida finns mer information om strandskydd i Ystads kommun.  
På Naturvårdsverkets hemsida kan man läsa om strandskydd - så fungerar det.

Vad händer med kustskydden när strandskydd inträder?

Kustskydden, däribland stenskoningarna och stora delar av befintligt gångstråk längs med havet i de östra delarna av Löderups strandbad, omfattas redan idag av strandskydd. Inom den delen blir det ingen skillnad för kustskydden när delar av detaljplanerna upphävs.

Om stenskoningarna i väster omfattas av upphävandet inträder strandskyddet.

Vid uppförande av ett nytt eller utvidgning av ett befintligt kustskydd inom strandskyddsområde krävs dispensprövning. Förutom strandskyddsdispens kan det krävas tillstånd eller anmälan om vattenverksamhet enligt 11 kapitlet miljöbalken. Åtgärdens omfattning bestämmer om det räcker med en anmälan. Detta gäller oavsett om åtgärden utförs inom eller utanför detaljplanerat område, eller inom eller utanför ett område med strandskydd. Anmälan görs till länsstyrelsen och tillstånd söks hos mark- och miljödomstolen. Kontakta länsstyrelsen för mer information om vad som gäller i det enskilda fallet.

En fastighetsägare ansvarar i grunden för sin egendom, men man har även ansvar för att inte skada andra intressen. Som ägare till en så kallad vattenanläggning, till exempel ett kustskydd, är man skyldig enligt 11 kapitlet 17 § miljöbalken att underhålla anläggningen så att det inte uppkommer skada för allmänna eller enskilda intressen. Det krävs ingen strandskyddsdispens för att laga eller reparera befintliga kustskydd inom strandskyddat område.
Underhåll av befintliga kustskydd bör i regel kunna hanteras som strandskyddssamråd. Det enklaste är att ställa en fråga till kommunen via mejl och redogöra så noggrant man kan för vad man planerar. Utifrån det kan oftast avgöras om det behövs en dispensansökan eller om det räcker med ett strandskyddssamråd. Det är när åtgärder väsentligt kommer att påverka växt- och djurliv som det krävs dispens. Högst sannolikt bör underhållsarbete inte ha en väsentlig påverkan.

På länsstyrelsens hemsida finns information om vilken typ av åtgärder som omfattas av tillståndsplikt: Vattenverksamhet och vilka åtgärder som ska anmälas: Vattenverksamheter som behöver anmälas.

Kan man strandfodra inom strandskyddsområde?

Ja, det är möjligt om man får de dispenser och tillstånd som krävs.

För mer omfattande kustskyddsåtgärder så som till exempel storskalig strandfodring, hövder eller vågbrytare krävs tillstånd för vattenverksamhet enligt miljöbalken och i vissa fall även andra lagstiftningar. Tillstånd prövas av mark- och miljödomstolen. Åtgärdens eventuella påverkan på miljön, däribland strandskyddet, beskrivs och bedöms i tillståndsansökans miljökonsekvensbeskrivning. Det är domstolen som avgör om den tänkta åtgärden är lämplig eller om den medför oacceptabla konsekvenser för miljön. I de fall tillstånd lämnas av mark- och miljödomstolen, följer ofta villkor om att kontrollera åtgärdens miljöpåverkan över tid för att säkerställa att oförutsedda skador inte uppkommer.

Hur påverkas kommunens planerade utbyggnad av vatten- och avlopp i området när strandskyddet inträder?

Upphävandet av detaljplanerna påverkar inte utbyggnaden av vatten- och avlopp.

Mer information om VA-utbyggnad sydöstra Ystads kommun

Varför bygger man inte fler hövder i Löderups strandbad som inne i Ystad?

Upphävandet av detaljplanen påverkar inte den process som pågår i samverkan med Samfällighetsföreningen och fastighetsägare om att hitta en strategi för kustskyddet i Löderups Strandbad.

Vad händer med de bygglov som fått anstånd på grund av det pågående planarbetet?

I 9 kapitlet 28 § plan- och bygglagen anges att om ett ärende om lov eller förhandsbesked avser en byggnad eller ett markområde som omfattas av en ansökan om expropriationstillstånd eller av ett påbörjat arbete för att anta, ändra eller upphäva en detaljplan eller områdesbestämmelser, får byggnadsnämnden besluta att ärendet om lov eller förhandsbesked inte ska avgöras förrän frågan om expropriationstillstånd har avgjorts eller planarbetet har avslutats. Om kommunen inte har avslutat planarbetet inom två år från det att ansökningen om lov eller förhandsbesked kom in till byggnadsnämnden, ska dock ärendet om lov eller förhandsbesked avgöras utan dröjsmål.

Hur länge är kommunen skadeståndsskyldiga efter beviljat bygglov? Räcker det att upplysa om eventuella risker vid beslutande om bygglov om åtgärderna i övrigt är planenliga?

Om en fastighetsägare drabbas av en skada kan kommunen bli skadeståndsansvarig enligt skadeståndslagen. För att ett skadeståndsansvar ska inträda så erfordras det att kommunen gjort sig skyldig till fel och försummelse vid myndighethetsutövning, exempelvis genom beviljande av bygglov enligt skadeståndslagen. Utifrån skadeståndsrättsliga principer gäller en 10-årig preskriptionstid. Det räcker därför inte att informera om riskerna vid beviljande av bygglov.

På informationsmötet den 7 november hänvisades det under frågestunden till regeringsutredningen ”Vem har ansvaret?”, och att det är byggherren som ansvarar vid risk för översvämning och erosion efter att genomförandetiden för en detaljplan löpt ut. Vid bygglovsprövning och detaljplanering förhåller sig kommunen till gällande lagar och regler. Kommunen kan inte förhålla sig till en regeringsutredning.

Vad kostar upphävandet av detaljplanerna?

Detaljplaneprocesser finansieras i normalfallet av plantaxan. Förutsättningen för att planavgift ska kunna tas ut är att myndighetsnämnden ger bygglov för nybyggnad eller ändring av byggnad, eller för annan bygglovspliktig anläggning, och att den fastighet som bygglovet avser har nytta av planen. Processer för att upphäva planer kan därför inte finansieras via taxan. I fallet Löderups strandbad får det anses ligga i allmänhetens och kommunens intresse att planerna upphävs, och arbetet finansieras därför med skattemedel inom myndighetsnämndens ram.

Kan kommunen lägga upp länsstyrelsens översvämningskartering (+3 meter) samt PowerPoint-presentationen på kommunens hemsida?

Översvämningskarteringen finns i presentation från informationsmötet Pdf, 3 MB. från den 7 november.

Varför har ni mötet nu och inte på sommaren, då hade fler som berörs kunnat närvara?

Vi har en tidplan som innebär att upphävandet av delar av detaljplanerna i Löderups strandbad ska antas senast i maj 2025. För att så många som möjligt ska få informationen anordnas även ett digitalt möte den 26 november. Inbjudan har skickats till dem som anses berörda av upphävandet men mötet är öppet för alla som är intresserade.

Informationsmötet och det kommande digitala mötet är inget formellt samråd enligt 5 kapitlet 11 § plan- och bygglagen. Samråd och samrådsmöte planeras under första kvartalet 2025.

Syfte

Syftet med planprocessen är att upphäva de delar av detaljplanerna som inte längre anses vara lämpliga för bebyggelse med hänsyn till risk för översvämning, erosion och vågöverspolning; och de delar som utgör allmänna platser kring dessa bebyggelseområden.

Process

Detaljplanen planeras att komma ut på samråd i januari 2025.

Symbol för skede planbesked

Kontakt

Nina Begovic
Planchef
E-post: nina.begovic@ystad.se

Eva Nygren
Planarkitekt
E-post: eva.nygren@ystad.se

Anton Ehrendahl
Planarkitekt
E-post: anton.ehrendahl@ystad.se