Planbesked och planprocess

Förfrågan om en ny detaljplan kan komma från både kommunen och privata intressenter. Tjänstemän på kommunen tar fram underlaget men det är de förtroendevalda politikerna som fattar beslut om detaljplanerna.

Ansökan

En ansökan om planbesked måste vara skriftlig, innehålla en karta över området, och en kort beskrivning av vad du vill göra. Inom 4 månader måste kommunen sedan lämna besked om det kommer att påbörjas ett planarbete eller inte.

Om det blir ett positivt planbesked tecknas ett planavtal mellan kommunen och den sökande. Ett positivt planbesked är ingen garanti för att en plan slutligen kommer att antas.

Ansökan ska ges positivt eller negativt planbesked inom 4 månader. Illustration.

Kostnad

Ansöka om planbesked är avgiftsbelagt och avgiften tas ut oavsett om beslutet blir positivt eller negativt. I PBL-taxan Pdf, 108 kB. finns uppgifter om kostnaden för de olika kategorierna som speglar kommunens arbetsinsats för de olika ärendena.

Samråd

Det första steget i upprättandet av en detaljplan är samrådet. Ett förslag till detaljplan tas fram och samhällsbyggnadsnämnden beslutar sedan om samråd ska hållas. Kommunen ger berörda myndigheter, sakägare, boende och andra som är berörda, tillfälle att lämna sina synpunkter på förslaget.

Granskning

Detaljplanen uppdateras efter eventuella synpunkter som kommit in under samrådet, och ställs sedan ut för granskning. I granskningsskedet kan du än en gång lämna synpunkter på planförslaget. Det är viktigt att du lämnar dina synpunkter senast i granskningsskedet för att inte förlora din rätt att överklaga planen.

Antagande

Planförslaget uppdateras till en antagandehandling som antas i samhällsbyggnadsnämnden eller i kommunfullmäktige, beroende på planens karaktär. I antagandeskedet sammanställs de eventuella synpunkter som kommit in under granskningsskedet i ett så kallat granskningsutlåtande.

Laga kraft

Om du har haft synpunkter på planen under samråd eller granskning, och du inte tycker att dessa har tillgodosetts, har du rätt att överklaga planen. Har inga överklaganden kommit in under en period av cirka 3 veckor från det att planen antogs, får planen Laga kraft. Då är den ett juridiskt bindande dokument med rättigheter och krav för byggrätt under den genomförandetid som angetts.

Mer information hos Boverket

Det finns tillfällen då detaljplaneprocessen går igenom både fler och färre skeden än de som beskrivits här. Hos Boverket kan du läsa mer om de olika processerna.

Kontakt

Planenheten

E-post: plan@ystad.se