RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Pippi 75 år - i skolbiblioteket

Publicerad: 2020-06-03 15:25

Pippi fyller som bekant 75 år i år, och detta har vi använt oss mycket av i skolbiblioteksverksamheten. Jag har redan skrivit om hur åk 1 på Backa fick lära sig göra en presentation med hjälp av Pippi och Astrid Lindgren - men vi har gjort mycket mer! Vi har använt Pippi för att träna berättelsestruktur, för högläsning, för att lära sig konceptet "tipspromenad" och så har vi såklart pratat mer om innehållet och figurerna i Pippi-böckerna. På en skola kom till och med Pippi och Prussiluskan på besök!

Om vi börjar med det här med att "lära sig" gå tipsrunda? För det var det faktiskt många barn som behövde. De skulle gå en kort tipsrunda och svara på frågor om Pippi och hennes värld - men många barn hade aldrig förr gått tipsrunda. De visste inte hur  man fyllde i en tipstalong, att man skulle välja mellan tre svarsalternativ 1, X, 2, skriva in sitt svar på rätt rad, ta frågorna i ordning... allt det där känns självklart för oss men någon gång måste ju vara den första för alla, och här fick vi alltså ta det från början.

tipsrunda

F-2 har fått åldersanpassade Pippi-lektioner som blandat högläsning av Pippiböcker och filmklipp från filmerna, som att få högläsning av Pippi hittar en spunk med bildstöd i bakgrunden (skärmklipp från SVT öppet arkiv). Därefter fick åk 1 skriva själva och hitta på vad en "spunk" är för dem.

pippi75

pippi75

Åk 3 fick arbeta med berättelseskrivande utifrån Pippi och hinderschemat av Veronica Grönte (Pennvässaren/Studentlitteratur). Lektion 1 och 2 pratade vi först om karaktärer och miljö, och skrev sedan utifrån detta ett "eget" kapitel om Pippi med stöd i att karaktärer och miljö redan är definierade. Start och mål i hinderschemat skulle vara samma "plats" (scen) för att hålla en röd tråd. Lektion 3 skrev eleverna själva och lektion 4 återkom Turid för stöd i skrivandet.

hinderschema

hinderschema

hinderschema

hinderschema

Hinderschemat är hämtat från skrivhandledningen Pennvässaren av Veronica Grönte som du hittar via denna länk.

 

pippi75

På Backaskolan hade bibliotekspedagog Turid lånat in extra Pippi-böcker från stadsbiblioteket för att kunna göra en Pippiboksutställning:

pippi75

pippi75

Och med hjälp av skolans fritidspedagoger fick barnen här besök av självaste Pippi, i sällskap med Prussiluskan:

pippi75


Pippi 75 år

Publicerad: 2020-04-21 11:43

grattis pippi - astridlindgren.com

I år fyller Pippi Långstrump 75 år! 

Det kan vi fira på flera sätt, och på Pippis egen 75-års-kalas-hemsida (på astridlindgren.com) finns en hel lista med olika aktiviteter att göra i skolan. Ofta även med arbetsmaterial, eller länkar till vidare information och material! Här hittar du sidan med listan - kika in, inspireras och använd! (Bilden ovan är hämtad härifrån)

Och så klart arbetar vi i skolbiblioteksenheten med det här ute på skolorna! Till exempel kan man, som bibliotekspedagog Susanne gör på Sövestads skola, använda sig av Pippi för att prata om hur det var i skolan förr i tiden. Hur såg skolan ut? Vad hade barnen på sig? Skollunch? Material och böcker? Vad är ens en kulram??

pippi skolan förr

skolan förr pippi

gammal kulram

Och bibliotekspedagog Turid använde sig av enkel fakta om Pippi Långstrump när hon arbetade med åk 1 och digital kompetens (de fick lära sig använda Google Presentation - jag ska återkomma till det i ett senare inlägg):

pippi 75

pippi 75


Harry Potter på fritids i Svarte

Publicerad: 2020-03-20 10:32

För någon vecka sedan hade vi en Harry Potter-dag i Svarte: skolbibliotek, folkbibliotek, fritids och Ungdomens hus hade slagit ihop sina kloka huvuden och skapat en gemensam aktivitet för åk 3-6 (först var det åk 4-6 men sen bjöds även treorna in, lyllos dem). 

Det var ett antal aktiviteter, eller "stationer" på både fritidsgården och biblioteket, och det kunde handla om olika saker alltifrån en föreläsning om fantastiska vidunder (som hölls av Lisa från Ungdomens hus) till att skriva egen fanfiction om Harry Potter. Det förekom trollkarlsdueller (och instruktioner för olika trollformler fanns), det letades efter gömda trollstavar (egentillverkade trollstavar), det fanns mååånga Harry Potter-böcker att kolla på, bläddra i och låna med sig hem, och jag ser till och med bildbevis på en skolslips av papper i Gryffindors färger. 

Det blir så väldigt bra när så här mycket kreativitet och kunskap samlas!

ingång HP

Här är ingången - som givetvis är perrong 9 3/4!

info HP

HP pyssel

HP pyssel

HP fan-fic

HP trollformler

HP tre kvastar

Lisa föreläser HP




Kontakta oss:

Therése Gröhn
utvecklingsledare/samordnare
0411-577739
therese.grohn@ystad.se

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-6)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Hedeskoga & Sövestads skola F-6, Edvinshus & Edvinshem F-6, Anpassad grundskola Ehem)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola F-6, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se
(Västerportskolan F-9)

Ulrika Sneitz
bibliotekspedagog
ulrika.sneitz@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram

Kategorier