RSS

Skolbiblioteksbloggen


Högläsning och prat om rykten med F-klass

Publicerad: 2021-12-08 16:12

När F-klassen i Köpingebro blev inbjudna till högläsning tillsammans med bibliotekspedagogerna Turid och Malin ledde det vidare till samtal om både skillnad skönlitteratur och faktaböcker, och om rykten.

Hur vet vi att faktaboken om ormar är "på riktigt" och att berättelsen om krokodilen Hugo är påhittad? Efter samtal om detta läser vi om krokodilen Hugo i boken Hugo - elak, blodtörstig och jättefarlig? (av Mia Nilsson) Ryktet säger att det är just det han är, farligaste varelsen i skogen. "Alla" vet det. Sen visar det sig att Hugo inte alls är sådan som alla trott.

Med hjälp av Mia Nilssons bok kan vi diskutera hur rykten uppstår och vad de kan leda till. Hur kan man göra för att ta reda på om ett rykte stämmer med verkligheten?

Klassens lärare berättar att det ofta går rykten i klassen om att man inte behöver överdragsbyxor. Detta kände eleverna igen!

barngrupp

bilderbokssida

bokframsidor

barngrupp


Skolbibliotekets lyckliga stunder

Publicerad: 2021-11-26 12:23

Skolbiblioteksvardagen innehåller inte bara strängheter som att ange korrekt källa, gallra skruttiga böcker och att spänna blicken i ägaren av de smutsiga skor i storlek 45 som ogenerat ligger och strösslar grus på skolbibliotekets bord. Nädå, det finns ju väldigt många saker att bli glad och lycklig över också. Här är några:

Att få se på läsande små barn i olika positioner tröttnar vi till exempel aldrig på:

läsande flicka

Eller när vi på lektion lite i bakgrunden går och lyssnar på när barnen pratar böcker de har läst i grupp, och boksamtalen fungerar, barnen pratar om innehållet i böckerna och visar att de förstått både det som står på raderna och det som står bortom raderna. 

Eller när vi fått dela ut splitter nya lånekort till en F-klass, och de själva får låna böcker för första gången... lyckan och stoltheten!

barn som köar

Eller när vi får kryptiska handskrivna lappar som efter en stunds klurande visar sig vara inköpsförslag på böcker, och när man efter ytterligare en stunds funderande faktiskt kommer på vad det är eleven är ute efter för titel, och också kan beställa hem boken i fråga. 

Eller bara lyckan att få uppleva barn och böcker och ansträngningar... som här. Detta är en lapp som skolbibliotekarie Paula fick från en elev i åk 1 på Västerport:

brev från barn

(och här får ni lite hjälp i tolkningen: "Pissss" ska alltså vara "please". Såklart.)

​Jag frågade Paula hur det gick med det där inköpsförslaget, för det kunde ju eventuellt bli lite klurigt att hitta en bok som handlade både om Jesus OCH hundar...? Kanske skolbibliotekarien fick sätta sig och skriva den här boken själv, för att vara säker på att få med allt önskat innehåll?

Men Paula var helt lugn. Hon jobbade ju med barn, och tänkte att knep det så kunde hon lämna över uppgiften till dem. Hon hade nämligen haft en elev en gång som skrev om Jesus och lärhundarna. Möjligen en lätt missuppfattning där, men en bok om Jesus och hans lärhundar borde tillfredsställa önskemålet på bilden ovan :) 


Åk 1 söker fakta och gör egna faktaböcker

Publicerad: 2021-09-30 15:05

Hur lär man sig vad en faktabok är? Jo, genom att författa en egen! Åk 1 i Hedeskoga arbetar med fåglar och i tre lektioner har de tillsammans med bibliotekspedagog Turid gjort en egen faktabok oom fåglar. Åk 1 på Källan gör samma sak, fast de arbetar med djur och skriver faktabok om haren.

Första lektionen handlar om informationssökning och att "rita fakta" - tillsammans läser vi om fågeln eller haren och ritar med bilder in våra fakta i en fyrfältare.
Andra lektioner hittar barnen mer fakta om sina djur och skriver egna meningar, tillsammans eller på egen hand.
Tredje lektionen klistras meningarna till bilderna och boken sammanställs.

Eftersom det är många elever i åk 1 som ännu inte kan läsa är det bra att utgå från bilderna i enkla faktaböcker, att prata om vilken slags fakta vi kan hitta i bilderna och vad som hittas i texten.
När vi tillsammans arbetar med att söka information i både bild och text blir även språkutveckling en del av arbetet eftersom vi stöter på många ord och begrepp barnen tidigare inte känner till. Vid en tidigare lektion med åk 1 sökte vi fakta om "hästen" i bild och text, och då fick vi samtidigt prata om "hästord" - vad är hovar? var sitter mulen? vad är en box?

teckning

fågelbok

whiteboard

teckning

barn med laptop

barnteckningar

barnteckningar

 

 









Bondgårdens djur - och källkritik

Publicerad: 2020-03-18 11:09


Kontakta oss:

Therése Gröhn
utvecklingsledare/samordnare
0411-577739
therese.grohn@ystad.se

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-6)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Hedeskoga & Sövestads skola F-6, Edvinshus & Edvinshem F-6, Anpassad grundskola Ehem)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola F-6, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se
(Västerportskolan F-9)

Ulrika Sneitz
bibliotekspedagog
ulrika.sneitz@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram

Kategorier