RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Åk 6 i fablernas värld

Publicerad: 2021-01-14 16:11

I Svarte bad läraren i åk 6 bibliotekspedagog Malin att hålla en lektion om fabler, och så här gjorde hon:

Presentationen inleddes med att Malin berättade om barnprogrammet I fablernas värld från 1970-talet, och eleverna fick även se en liten filmsnutt från det. Sedan var det dags att prata om vad en fabel är - vad innehåller de? hur brukar de vara uppbyggda? vem skapade dem? 

i fablernas värld

olika sensmoraler

info om fabler

Malin läste en fabel högt samtidigt som eleverna kunde följa med genom bilderna hon fotat och lagt i presentationen, och sedan fick barnen gissa vilken sensmoral fabeln förmedlar.

Efter den gemensamma läsningen fick eleverna i grupper läsa egna fabler, prata om dem och vilken sensmoral de förmedlade.

bokuppslag

bokuppslag

bokframsida


Källkritik och djurparker med åk 4

Publicerad: 2021-01-12 12:10

Åk 4 i Köpingebro har arbetat med källkritik tillsammans med bibliotekspedagog Malin som lagt upp en lektion kring information om djur och djurparker.

Först gick de tillsammans igenom de fem superfrågorna VAD, VEM, VARFÖR, NÄR, HUR:

whiteboardtavla

De har tidigare lektioner pratat om olika källor (VAD) och om vikten att vara källkritisk. Idag fokuserade de på frågorna VEM? och VARFÖR?

Nu fick barnen fem olika QR-koder, med uppgiften att ta reda på VEM som stod bakom sidan, och syftet med den (VARFÖR). Länkarna gick bland annat till Arken Zoo, Skånes djurpark, nejunior.se och Panda Planet (WWF).

elever vid ipad

elever vid ipad

elever vid ipad


Krokodilfakta och krokodilrykten

Publicerad: 2020-10-20 09:31

Hur kan man anpassa skolbiblioteksverksamheten till de olika årskurserna? Här låter bibliotekspedagog Malin en förskoleklass på Edvinshemsskolan nosa på skillnaden mellan faktatext och skönlitteratur med hjälp av krokodiler och bilderböcker:

Det här var första gången klassen kom till skolbiblioteket, så Malin började med att presentera sig själv och visa biblioteket. När allt spännande och nya med detta lagt sig lite fick barnen lyssna när Malin läste utdrag ur några kända barnböcker, och sedan gissa böcker utdragen kom ifrån.

Sedan kom krokodilerna in i biblioteket: Malin visade ett uppslag ur en faktabok om farliga djur, med många bilder på tänder och vidöppna gap på ett antal krokodiler och alligatorer. Är krokodilen ett farligt djur? Det står  här i faktaboken. Kan vi lita på det? Varför?

Nu kom boken Hugo - elak, blodtörstig och jättefarlig (Mia Nilsson) fram. Först diskuterades omslaget: Ser Hugo farlig ut? Varför gör han det? Hur ser de andra djuren ut att känna sig?

Så läste Malin boken högt för barnen, och efteråt pratade de om varför de andra djuren var rädda för Hugo. Vad skulle de ha gjort istället för att sprida ryktet att han var farlig? Barnen tyckte att djuren skulle ha pratat med Hugo och inte dömt honom efter hur han såg ut. Men faktaboken sade ju att krokodiler var farliga? I den här rosa boken är alltså krokodilen en missförstådd, snäll kille? Vad är skillnaden på faktabok och skönlitteratur?

hugo av mia nilsson

planeringsdokument



Bondgårdens djur - och källkritik

Publicerad: 2020-03-18 11:09


Kontakta oss:

Carolina Landin
bibliotekarie
carolina.landin@ystad.se
(skolbibliotekssamordnare)

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-3, Hedeskoga skola F-2, Köpingebro skola F-3)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Backaskolan 4-6, Sövestads skola F-6, Edvinshusskolan 4-6, Källan 4-6)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola 4-6, Edvinshemsskolan F-3, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se)
(Västerportskolan F-9)

Marie Thelin
bibliotekspedagog
marie.thelin@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram