RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Full speed ahead! Mätbara mål och lästräning på Norreport

Publicerad: 2024-02-09 10:36

Eleverna i åk 7 på Norreport ligger just nu i hårdträning, fast inte inför ett idrottsevenemang -här är det istället musklerna i den viktiga läshastigheten och läsuthålligheten som ska flexas ordentligt.

Ofta tycker vi att det är svårt att hitta mätbara reslutat eller indikatorer på hur vårt arbete gör skillnad. Men ibland går det faktiskt att helt konkret mäta skillnad.

Efter att ha sett ganska nedslående resultat i mätningar av våra sjuors läshastighet hittade bibliotekspedagog och speciallärare Ulrika på Norreportskolan en metod som kunde höja den och efter förankring med ledning och arbetslag fick man grönt ljus att genomföra den med alla sjuor på skolan. 

Eleverna hade innan de gick in i projektet en läshastighet som spände mellan 40-140 ord i minuten. Tyvärr låg mer än en tredjedel av dem under 80 ord, så många som 10-12st i varje klass. 

För att sätta detta i perspektiv behöver man t.ex. komma upp i en hastighet av 110 ord i minuten för att hinna läsa textremsorna på tv.  

Nu kommer eleverna att fyra gånger i veckan i fem veckor inleda dagen med ett lästräningspass där man parvis under några minuter högläser upp en lista med slumpmässiga ord för den andre, först kortare och sen längre ord, för att förhoppningsvis kunna göra detta snabbare och snabbare. 

Förutom att anstränga "hjärnmuskelaturen" är det faktiskt även fysiskt ansträngande att högläsa så många ord så länge, något vi nuförtiden är lika ovana vid som att skriva med penna på papper en längre stund. 

Vissa av orden som dyker upp är dessutom nya ord för eleverna. Projektet har varit igång i två veckor nu och redan märker eleverna skillnad. Förhoppningsvis blir de uppmätta resultaten när projektet är slut avsevärt mycket bättre än indatan. Övning ger -trots allt- färdighet.

bild från tidningsartikel Ystad allehanda

Bildklipp hämtat från dagens artikel i Ystad Allehanda (2024-02-09), läs hela artikeln på https://www.ystadsallehanda.se/

 

 

 

 


Stor och liten lär tillsammans

Publicerad: 2024-01-26 10:28

Det är alltid lika fint när vi får till samarbeten över årskurserna. Äldre barn som kan hålla biblioteksintroduktion med förskoleklassen, elever från allmänna klasser som högläser med eleverna i anpassad grundskola eller som på Backa där fyrorna har "fadderbarn" i ettan.

Denna gången tänkte vi att fyrorna skulle få läsa högt ur bilderböcker för sina ettor. Men först behövde vi såklart öva!

bilderböcker och tärning med frågorbarn läser i bilderboktärning med frågor

Fyrorna fick lära känna boken de skulle läsa för "sin" etta, övade på att få flyt i läsningen och efter att de läst hade de en tärning med olika frågor som kunde hjälpa dem få igång samtalet om vad de läst. Nästa tillfälle var det showtime!

äldre barn läser för yngrebilderbok och tärning med bokfrågor

Tack vare så goda förberedelser gick det kanon! Det är ju oftast lite mer spännande dessutom att lyssna på äldre skolkamrater än sin skolbibliotekarie......

 


En viktig påse -högläsningsprojekt med F-klasser

Publicerad: 2023-09-20 14:32

Förra läsåret genomförde vi ett pilotprojekt med F-klassen i Hedeskoga och läspåsar för högläsning hemma. Projektet föll så väl ut att vi bestämde oss för att succesivt genomföra det på fler av våra skolor.

Vi ville lyfta den viktiga högläsningen hemma också och hur hem och skola kan samverka för att boosta barnens läsning!

Projektet

Barnen får med sig varsin bilderbok hem i en påse. Vi skickar också med en stencil med lite info om varför det är viktigt att läsa och lite tips på frågor man kanske kan ställa till barnet under och efter läsningen för att ytterligare öva på läsförståelsen.

Tanken är att man läser boken tillsammans ett par gånger hemma (eller så ofta man vill och orkar!) och när det gått en given period är det dags för barnen att byta böcker. I samband med det får några av barnen "redovisa"/berätta mer om just den boken de haft hemma och läst, säga vad de tyckte, vad den handlade om osv... 

Sen roterar vi, en ny bok åker ner i deras påsar och alltihop görs om igen. 

När vi valt och köpt in bilderböckerna har vi tänk på att välja olika typer av texter, både faktaböcker och fiktion och en del på vers osv. Manliga/kvinnliga författare, svenska och utländska. Allt för att barnen ska få komma i kontakt med olika typer av texter och illustrationer.  

läsprojekt F-klassbara rumpor bokomslag

I veckan var det då äntligen dags för Trollbackens förskoleklass på Backaskolan att dra igång sitt projekt.


Barnen var så taggade, särskilt pojken som fick Bara rumpor-boken!!

 

 


Böcker, böcker, böcker: Boksamtal, bokcafé och härlig högläsning!

Publicerad: 2023-04-28 12:15

Nej, vi har inte slutat läsa och bara jobbat med skärmar och internet, senaste tiden har såklart varit fullproppad men en massa härliga böcker också!


Vårkänslor i skolbiblioteken?

Publicerad: 2023-02-21 10:18

Känslorna fortsätter att svalla ute i vår verksamhet. Från pirr i hjärtemagen på lektioner med Alla hjärtans dag-tema till att sprida glädje. Och så fortsätter vi träna på att "läsa med inlevelse" och tolka känsla i text.


Läsa med inlevelse: när Alfons blev jättearg!

Publicerad: 2023-02-13 12:15

Hur tolkar man tal i text när man inte hör om personen är arg eller glad? Hur vet vi vad personerna i boken känner, hur "låter" det som står i texten egentligen? Barnen i åk 2 på Backa läste om när Alfons Åberg blev riktigt, riktigt arg.


Veckans hattrick! När man är som en tiger...

Publicerad: 2023-01-17 11:02

Vi fortsätter att kombinera faktatexter + skönlitteratur i veckans lektion med Köpingebros ettor och jobbar dessutom samtidigt med värdegrunden -att alla ska känna att man kan vara sig själv. Även om man råkar vara en tiger.


Norreport laddade inför Nordisk litteraturvecka/Kura gryning!

Publicerad: 2022-11-15 10:20

Varje år anordnas Nordisk litteraturvecka av Föreningen Norden, i år mellan den 14-20 november. Veckan ordnas för att främja läsning och för att lyfta fram vår nordiska litteratur. När det är som mörkast här uppe hos oss uppmanar de till att tända ljus och ägna en stund åt att läsa högt för varandra. Två texter/böcker väljs ut varje år, en för barn och en för äldre och dessa läses högt överallt i Norden under denna vecka. På morgonen för de små: "Kura gryning" eller på kvällen för de lite äldre: "Kura skymning".


Snäll på Källan: värdegrund och läsning hand i hand

Publicerad: 2022-10-12 10:58

Skolbiblioteket kan vara en bra samarbetspartner även i det övergripande värdegrundsarbetet och när vi pratar med eleverna om hur vi vill vara mot varandra. Under ett par lektioner arbetar bibliotekspedagogen och eleverna i klass 1 på Källan med olika värdegrundsfrågor, förankrat i litteratur, läsning och berättande.











Dikter med åk 3 på Källan

Publicerad: 2021-05-24 10:51



Kontakta oss:

Therése Gröhn
utvecklingsledare/samordnare
0411-577739
therese.grohn@ystad.se

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-6)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Hedeskoga & Sövestads skola F-6, Edvinshus & Edvinshem F-6, Anpassad grundskola Ehem)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola F-6, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se
(Västerportskolan F-9)

Ulrika Sneitz
bibliotekspedagog
ulrika.sneitz@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram

Kategorier