RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Vårkänslor i skolbiblioteken?

Publicerad: 2023-02-21 10:18

Känslorna fortsätter att svalla ute i vår verksamhet. Från pirr i hjärtemagen på lektioner med Alla hjärtans dag-tema till att sprida glädje. Och så fortsätter vi träna på att "läsa med inlevelse" och tolka känsla i text.

Läsa med inlevelse på Västerport

Tvåorna på Västerportskolan läser Snöret, fågeln och jag (Karlsson och Lindström 2013) och har haft kap. 1 i läxa. Nu var det dags för eleverna att jobba lite mer med kapitlet och läsförståelsen -och öva på att läsa med inlevelse- tillsammans med deras skolbibliotekarie Paula.

bokomslag snöret fågeln och jag

Paula hade delat in kapitlet i 4 avsnitt och markerat varje avsnitt med 3-4 olika färger.

olika avsnitt i texten

Först pratade de om vilka känslor som finns i kapitlet, eleverna fick komma med exempel från boken och vi diskuterade hur vi förstod vilka känslor författaren beskrev.

lektionstavla känslorbarn läser avsnitt ur text

Sen fick de, i grupper om 3-4, träna på ett av avsnitten (några fick samma) för att sen läsa upp inför klassen, med inlevelse!

barn läser upp text

En kanonlektion! Eleverna var stolta över att ha vågat stå där framme och läsa inför klassen, samtidigt var de som lyssnade så schyssta och tysta. Alla tyckte det var roligt och spännande.

Må bra-vecka i Köpingebro 

I Köpingebro har det varit "Må bra-vecka". Turid och åk1 har pratat om hur humör kan smitta av sig. Och till skillnad från att sprida magsjukebaciller så är glädjebaciller väldigt bra att sprida -skratt smittar! 

På lektionen undersökte vi om detta stämmer? Eleverna fick testa genom att se hur de kände sig när de tittade på Wille som skrattar åt pappas plingande:

filmklipp skrattande barn

Sedan läste vi Palm och Sollenbergs bok Sprid glädje (2011) om Kanin som sprider glädje en regnig dag.

Bokomslag Sprid glädje

Avslutningsvis fick eleverna själva fundera på och formulera vad som gör dem glada:

Stencil vad gör dig glad

 


Läsa med inlevelse: när Alfons blev jättearg!

Publicerad: 2023-02-13 12:15

Hur tolkar man tal i text när man inte hör om personen är arg eller glad? Hur vet vi vad personerna i boken känner, hur "låter" det som står i texten egentligen? Barnen i åk 2 på Backa läste om när Alfons Åberg blev riktigt, riktigt arg.

Hur läser man en text med inlevelse?

Klass 2 på Backa har gjort lästeater av boken Alfons och Odjuret (Bergström, 2007). I början av boken blir Alfons väldigt, väldigt arg. Så arg att han skriker och till slut boxar en annan pojke. Rakt på näsan.

alfons och odjuret bokomslag bild ur alfons och odjuret

Tillsammans lyssnade vi på boken och sen arbetade vi med just scenen där Alfons blir sådär arg på den andre pojken.

alfons och odjuret bild manusalfons och odjuret boksida

Eleverna fick jobba två och två med ett manus till scenen och sen fick de spela upp den med inlevelse inför de andra i klassen.

Alla blev lite olika arga...men alla vågade! 


Kontakta oss:

Therése Gröhn
utvecklingsledare/samordnare
0411-577739
therese.grohn@ystad.se

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-6)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Hedeskoga & Sövestads skola F-6, Edvinshus & Edvinshem F-6, Anpassad grundskola Ehem)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola F-6, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se
(Västerportskolan F-9)

Ulrika Sneitz
bibliotekspedagog
ulrika.sneitz@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram

Kategorier