RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Switcheroo!

Publicerad: 2020-03-31 09:15

Åk 5 på Edvinshusskolan fick tillsammans med bibliotekspedagog Susanne prova ett nytt sätt att samtala om böcker: switcheroo. 

Switcheroo går ut på att i par prata om de böcker man läser just nu, också med instruktionen att "Du är huvudpersonen i boken du läser just nu. Berätta i jag-perspektiv."

switcheroo

12 elever satt mittemot varandra. På den ena sidan satt de kvar på sina platser, på den andra sidan flyttade de ett steg åt  höger efter varje runda (=switcheroo!).
Eleverna hade förberett sig genom att lära känna sin boks huvudkaraktär, och under övningen fick de frågor och uppdrag som skulle lösas utifrån karaktärens roll. Den ena parten började prata i 30 sekunder och sedan var det den andres tur att göra samma sak (switch!). Efter det flyttade alla på ena sidan bordet ett steg så att nya samtalspar hela tiden bildades.

I nästan en timme höll eleverna på så här och samtalade om sina böcker, och det fungerade fantastiskt bra. Eller, som Susanne skrev: "En sådan där magisk stund, då du älskar ditt jobb extra mycket."

Klassens lärare, Andrea, var förstås också med, och skrev om övningen på sitt instagramkonto @pluggugglan. Jag har klippt in inlägget nedan, men titta gärna in direkt på hennes konto för i inlägget finns också ett videoklipp från switcheroo-övningen där man hör eleverna när de sitter och diskuterar.

 

@pluggugglan instagram

 

 


Infosök, elefantmärken i böcker och Bröderna Lejonhjärta

Publicerad: 2020-03-30 11:22

Det kan hända så mycket kul och bra när skolbibliotek och fritids samarbetar! Jag har redan skrivit om hur skolbiblioteket i Svarte haft läs- och bokrelaterade aktiviteter kring böckerna Tam tiggarpojken tillsammans med fritids, och hur skolbibliotek-folkbibliotek-fritids-Ungdomens hus hade en hel Harry Potter-dag tillsammans. 

Här är två aktiviteter där att göra egna bokmärken får stå i centrum:

På Edvinshems fritids visade Malin och Turid information om vilda djur på nätet, och alldeles särskilt om elefanter. WWF har en särskild sida för barn som heter pandaplanet.com där det finns bra information om många olika djur. Här koncentrerade vi oss på information om elefanter, men man kan ju tänka sig många olika lektionsupplägg utifrån de olika djuren.

turid och pandaplanet.com

Och sedan var det pysseldags - barnen gjorde egna bokmärken i form av elefanter:

elefanter

elefantpyssel

elefantbokmärken

Och på Backaskolans fritids gjordes det också bokmärken, men där hängde pysslet ihop med högläsning ur Astrid Lindgrens Bröderna Lejonhjärta: 

bokmärkespyssel

(bild hämtat från Backaskolans fb-sida)


Lilla Skräckbiblioteket och berättelseansikten

Publicerad: 2020-03-27 11:10

Åk 3 på Östra skolan har arbetat med berättande, berättelsestruktur och att skriva egna berättelser. Bibliotekspedagog Turid har under två lektioners upplägg tagit hjälp av böckerna Lilla Skräckbiblioteket av Wiley Blevins (omåttligt populära omskrivna klassiska sagor där till exempel Rödluvan har fått bli en läskig zombietyp med röda ögon), Polyglutt, modellen "berättelseansikte" och kortleken Skruvade sagor från Hegas:

Lektion 1 började med att klassen tillsammans läste Lilla Skräckbiblioteket-böckerna på Polyglutt:

polyglutt

lilla skräckbiblioteket

Därefter hade barnen parläsning av böckerna:

parläsning

Och så skulle modellen berättelseansiktet fyllas i utifrån den gemensamt lästa boken. (läs mer om modellen i Aktiv läskraft-att undervisa lässtrategier, F-årskurs 3 av Barbro Westlund, 2017)

berättelsansikte

Lektion 2 var det dags att skriva egna berättelser:

Barnen fick dra kort ur kortleken Skruvade sagor (Hegas) för att bestämma
-huvudperson
-plats
-händelse
-fiende

skruvade sagor

Två och två fick de prata om bilderna. Vilken berättelse kan skapas med de här delarna? De fyllde i ett eget berättelseansikte. Och sedan var det dags att skriva själva berättelsen (och klistra in bilderna från kortleken som illustrationer).

det hemsökta huset

berättelseansikte



Bästa fågelboken för barn!

Publicerad: 2020-03-25 14:27

Kategorier: boktips, fåglar




Bondgårdens djur - och källkritik

Publicerad: 2020-03-18 11:09



Myter och källkritik

Publicerad: 2020-03-16 15:10





Hitta på egna deckargåtor

Publicerad: 2020-03-05 16:39


Åk F och 1 löser fallet

Publicerad: 2020-03-04 14:10


Kontakta oss:

Therése Gröhn
utvecklingsledare/samordnare
0411-577739
therese.grohn@ystad.se

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-6)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Hedeskoga & Sövestads skola F-6, Edvinshus & Edvinshem F-6, Anpassad grundskola Ehem)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola F-6, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se
(Västerportskolan F-9)

Ulrika Sneitz
bibliotekspedagog
ulrika.sneitz@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram

Kategorier