RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Sagor med åk 5 i Köpingebro

Publicerad: 2021-01-28 14:59

Åk 5 i Köpingebro arbetade före jul med tema sagor och bad bibliotekspedagog Malin om att hålla en inledande lektion. En lektion räckte dock inte till, så det fick bli två i stället.

Först en presentation där Malin främst fokuserade på olika folksagor, och där alla tillsammans lyssnade på Stadsmusikanterna från Bremen på Polyglutt.

Lektion två inleddes med en Kahoot med frågor som baserades på innehållet från förra lektionen. Sedan gick Malin igenom konstsagor och på vilket sätt de skiljer sig från folksagor, pratade om H.C Andersen och några av hans sagor.

Därefter presenterade Malin några sagoböcker hon tagit med som sedan skulle finnas kvar i klassrummet under tiden temat höll på. Avslutningsvis visade Malin vilka sagor som finns i Polyglutt och eleverna fick logga in och lyssna på valfri saga.

datorskärm

datorskärm

rödluvan

(bild hämtad från Pixabay)


Hitta fakta i rymden med åk 1 och 2 i Hedeskoga

Publicerad: 2021-01-27 14:39

I Hedeskoga skola startade åk 1 och 2 ett tema om rymden och bad bibliotekspedagog Turid att ta med böcker om rymden från biblioteket, både fakta- och skönlitteratur.

I klassrummet presenterade Turid böckerna så att eleverna skulle bli sugna på att läsa dem. Sedan diskuterades vad det är som skiljer faktaböcker från berättelseböckerna, skönlitteraturen, i bokhögen. Kan det finnas fakta i berättelseböckerna också? Hur vet man det?

Årskurs 2 skulle börja skriva faktatexter. Turid presenterade NE(junior) och sökte där efter olika begrepp som har med rymden att göra. Texterna från denna databas jämfördes sedan med vad man får fram genom att googla - och eleverna blev imponerade av att de fick 660 000 000 träffar på sökordet "Jupiter".

Därefter var det dags att skriva den egna faktatexten, och det viktiga med att man inte bara ska skriva av texten i informationen man sökt fram, utan i stället skapa en egen text utifrån nyckelord. Detta var nytt för eleverna, så tillsammans övade alla på att göra detta.

Det blev ett bra samarbete med läraren i klassen som styrde upp kooperativt samarbete i gruppen när eleverna skulle forma egna meningar med nyckelorden. Slutprodukten blev en ny faktatext med klassens "egna ord". 

powerpoint med instruktioner


Skillnad fakta och åsikt - kopplat till stormaktstiden

Publicerad: 2021-01-26 14:24

Informationssökning handlar inte bara om att hitta och värdera information från olika källor - nej, sedan måste man öva sig i hur man använder informationen. Hur läser man en faktatext? Hur skiljer man fakta och åsikt? Hur återger man informationen så det tydligt framgår vad som är fakta och vad som är ens egen åsikt?

Det här övade åk 6 på Backaskolan i samband med att de i SO läste om stormaktstiden och historiska personer, och utifrån begreppen objektiv och subjektiv. Vad är fakta om dessa historiska personer, och vad är tolkningar eller åsikter?

Eleverna hade hittat en mängd information om drottning Kristina - och nu utmanade bibliotekspedagog Susanne dem med att fråga om subjektiv. Efter en stunds tystnad dristade sig en elev till att säga "hon var dålig". Ja, det är ju subjektiv information, men varför? "Jo, hennes pappa var ju med och slogs i det där långa kriget, och på protestanternas sida - och så går hon och blir katolik? Inte OK." 

En annan elev kom då på att "nej, hon var ju bra!" eftersom "det inte var några krig under hennes regeringstid". 

Informationssökning, informationsinhämtning och utvärdering, och sedan skilja på fakta och åsikt och formulera ett eget tyckande, byggt på den inhämtade objektiva faktan. Bra där!

drottning kristina

Drottning Kristina av David Beck (Wikimedia Commons)










Kontakta oss:

Therése Gröhn
utvecklingsledare/samordnare
0411-577739
therese.grohn@ystad.se

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-6)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Hedeskoga & Sövestads skola F-6, Edvinshus & Edvinshem F-6, Anpassad grundskola Ehem)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola F-6, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se
(Västerportskolan F-9)

Ulrika Sneitz
bibliotekspedagog
ulrika.sneitz@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram

Kategorier