RSS

Skolbiblioteken i Ystad


F-klass i Sövestad använder sina nya lånekort

Publicerad: 2022-05-06 09:05

För några veckor sedan fick F-klassen i Sövestad sina bibliotekskort och blev så glada och stolta! Korten används för lån både i skolbiblioteket och på folkbiblioteket i Ystad.

När de nu för första gången skulle besöka skolbiblioteket och få låna sin första bok tillsammans med bibliotekspedagog Susanne så fick de även hjälp av eleverna i Sövestads biblioteksråd. (biblioteksrådet består av elever från åk 5 och 6)

Först träffade Susanne F-klassens barnen i klassrummet, och pratade med dem om varför man lånar böcker och varför det är viktigt. Tillsammans pratade vi om eget ansvar, vem som är författare, vem som är illustratör, om pengar. Därefter visade Susanne olika exempel på hur böckerna i skolbiblioteket är märkta på ryggarna - här har vi till exempel gula och röda stjärnor för att hitta de olika lättlästa böckerna.

i skolbiblioteket var biblioteksrådet på plats för att ta emot och hjälpa till, och hade satt upp flaggor för att barnen i F-klass skulle känna att det var extra stort att få gå till biblioteket första gången. Biblioteksrådet visade hur böckerna var organiserade, hur man lånar och återlämnar böcker, och hjälpte de yngre barnen att hitta passande böcker.
F-klassen hade många önskningar: "Jag skulle vilja läsa en bok med stora bokstäver." "Finns det någon spännande bok?" eller "Finns det böcker om motorer?"...

Eleverna i biblioteksrådet skiftades om att sitta bredvid lånedatorn för att hjälpa de yngre barnen att låna sina böcker. De hade också gjort fina bokmärken som barnen i F-klass fick välja varsitt av.

Den här gången fick barnen i F-klass låna en bok var, och nästa gång Susanne kommer till skolan ska de få låna två böcker - en att ha i skolan och en bok att läsa hemma.

barn vid bokhylla

barn vid dator

bokmärken


Skillnaden mellan fakta och åsikt med åk 2 i Sövestad

Publicerad: 2022-05-02 11:30

bokframsida

Åk 2 i Sövestad har tillsammans med bibliotekspedagog Susanne fortsatt träna sin källkritiska förmåga och utgår i arbetet från boken Källkritik med källspanarna (Drejstam/Lund). Tidigare har vi arbetat med vad en källa är, begreppen skriftlig, muntlig och materiell källa, samt begreppen primär- och sekundär källa. Nu har vi också tränat oss i att känna till skillnaden mellan fakta och åsikt.

Vi började med att repetera begreppen ovan och eftersom klassen har en ny lärare var det viktigt att hon var med och nu kan använda samma begrepp.
Eleverna arbetade i grupper om fem och förhörde varandra kring begreppen. Grupperna fick sedan berätta om ett begrepp vardera för klasskompisarna.

Sedan pratade Susanne om skillnaden mellan fakta och åsikt, och hur de kan kopplas till hjärtat och hjärnan - hjärnan är fakta som kan bevisas, hjärtat är åsikt och det man själv tycker med hjärta och känslor. Därefter gav hon eleverna exempelmeningar som "Det regnar ute". Det är fakta, det kan vi kolla upp om det är sant. "Det är dåligt väder idag" är däremot en åsikt eftersom en del tycker om när det regnar och andra tycker det är dåligt. 

textremsor

Eleverna fick fem olika meningar i varje grupp (bilden ovan) för att tillsammans diskutera om de var fakta eller åsikt. Därefter fick varje grupp presentera och motivera vad man kommit fram till: "Den här meningen är fakta eftersom..."
Den svåraste meningen var enligt eleverna den här: "Det är synd att tigern är utrotningshotad."

Vi kom i våra diskussioner in på superfrågorna Vem? (Vem är det som skrivit?/Vem är källan?) och Varför? (Syftet, varför har källan skrivit så?)


Läsläxor i åk 1 på Västerport

Publicerad: 2022-03-31 11:19

På Västerportskolan arbetar åk 1 med läsläxor. Tillsammans med pedagog väljer eleverna ut veckans läsläxa från böcker från skolbiblioteket, och skriver av meningar i skrivboken. Alla elever följer sin läs-och skrivutveckling på ett enkelt och användbart sätt. Eleverna blir medvetna om texter och engagerade i att hitta något intressant men också på rätt nivå. Föräldrarnas roll är också väsentlig för resultatet - de lyssnar på sina barn, följer deras utveckling, diskuterar texten samt skriver kommentarer om hur arbetet går.

De två nedersta texterna är samma elev, skrivna i början av höstterminen respektive nu på vårterminen.

läsläxa4

läsläxa3

läsläxa1

läsläxasammaelev1

läsläxasammaelev2



Att arbeta med poesi i åk 5 och åk 6

Publicerad: 2022-03-29 14:18

Kategorier: poesi, dikter

Att arbeta med poesi i åk 1 och åk 2

Publicerad: 2022-03-28 11:00

Kategorier: poesi, dikter, gruppläsning




Kontakta oss:

Carolina Landin
bibliotekarie
carolina.landin@ystad.se
(skolbibliotekssamordnare)

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-3, Hedeskoga skola F-2, Köpingebro skola F-3)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Backaskolan 4-6, Sövestads skola F-6, Edvinshusskolan 4-6, Källan 4-6)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola 4-6, Edvinshemsskolan F-3, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se)
(Västerportskolan F-9)

Marie Thelin
bibliotekspedagog
marie.thelin@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram