En första lektion om källor i Svarte och Löderup

Publicerad: 2021-02-15 11:41

Nu har åk 1 i både Löderup och i Svarte haft sin första lektion om källor tillsammans med bibliotekspedagog Malin:

Vi började med att läsa Minifakta om djurungar på landet av Ann-Charlotte Ekensten gemensamt i Polyglutt. Hur ser vi att det är en faktabok?

faktabok lamm

Vi tittar i innehållsförteckningen för att leta upp var vi kan läsa om lamm. Efter att vi läst om lammet kontrollerar vi i registret att vi inte missat något.

Sedan får eleverna fundera över hur författaren har gjort för att ta reda på information om lamm. Vi skriver upp deras förslag på tavlan och då introducerar jag ordet källa, pch att alla deras förslag är källor. Sedan ska eleverna titta på några bilder och avgöra om det är en källa till information eller inte. Vi avslutade med fruktstund och boklån i biblioteket.

Vi hann också läsa en skönlitterär bok om ett får: Fåret som kläckte ett ägg av Gemma Merino, och så kunde vi jämföra den med faktaboken. Vad är skillnaden? Författaren använder sin fantasi - redan på bokens omslag förstår vi att detta inte är en faktabok. Står får på två ben?? Nej. Lägger de ägg? Nej. 

barns huvuden

whiteboard

 

 barn som läser

barn som läser

bilderbok

 

Kategorier: källkritik, lektionsmaterial, djur, läsa faktatext

Kommentarer

Kategorier