Lena Bergendahl: The Human Orchid

Öppnar snart!

7 december 2024—21 april 2025

Ystads konstmuseum presenterar den hittills största separatutställningen med konstnären Lena Bergendahl. Utställningens titelverk är den helt nya science fiction-filmen ”The Human Orchid” i vilken vi får följa en grupp mystiska individer i jakt på kunskap om mänskligheten. Nu visas filmen för första gången. I utställningen på Ystads konstmuseum blir den del av en stor rumslig installation där man som betraktare rör sig mellan färdig film och förgreningar av tillblivelseprocessen.

En stillbild ur en film som visar ett orange mönster

Lena Bergendahl, still ur filmen "The Human Orchid", 2024

 

Om utställningen

Under tre års tid har Lena Bergendahl arbetat med filmen ”The Human Orchid” som är utgångspunkten för utställningen på Ystads konstmuseum. I filmen får vi följa en grupp individer som ser ut att vara människor, men vars beteende tyder på någonting annat. De verkar vara uppkopplade mot varandra genom ett slags nätverk, eller rotsystem. Härstammar de från växtriket? Eller kanske från teknikens värld? Genom sessioner av vad som påminner om psykologiska personlighetstester utvärderas deras perception och orienteringsförmåga. Tillsammans företar de sig olika undersökningar för att närma sig kunskap om mänskligheten.

Andra huvudkaraktärer i filmen är mossen och flugblomstret, en vildväxande och mycket sällsynt orkidé som trivs i den fuktiga marken. Flugblomstret, som växer på vissa platser i Skåne, har insektsliknade blommor och lever i symbios med en annan art. För en grävstekelhane framträder nämligen flugblomstret som grävstekelhona. Ovetandes om flugblomstrets egentliga natur parar den sig med blomman och bidrar på så sätt till pollineringen. Filosofen Gilles Deleuze och psykoanalytikern Félix Guattari beskriver i sin bok ”Tusen platåer” denna process som att gränserna mellan insekt och blomma luckras upp, blomman blir lite mer insekt och insekten blir lite mer blomma. ”The Human Orchid” handlar om sådana uppluckringar mellan former av existens, om att härma och på så sätt bli lite av någonting annat.

På Ystads konstmuseum visas Bergendahls nya film i en stor rumslig installation där gränserna också luckras upp mellan den färdiga filmen, dess tillblivelseprocess och utställningsrummet. Tillsammans med den nya filmen och ett antal fristående verk från samma projekt, visas även Bergendahls kortfilm ”An Image of What You See” från 2021. Även denna film rör sig mellan olika stadier av vad den är, visar och berättar. I ”An Image of What You See” berättar en filmskapare om filmen som hon arbetar med. Filmen i filmen handlar om en kvinna som förlorar synen och får en slags synprotes som påverkar hennes sätt att orientera sig mellan sin inre värld och det som kallas verkligheten.

Med film, bild, objekt och text gör Bergendahl kopplingar kors och tvärs över naturvetenskapliga fenomen, filosofiska tankemodeller och film- och litteraturhistoriska referenser. I kopplingarna uppstår nya berättelser som i likhet med orkidéns underjordiska stammar fortplantar sig i en mängd riktningar.

Filmerna visas på loop i utställningen och är ca 30 minuter (”The Human Orchid”) respektive 20 minuter (”An Image of What You See”). Båda filmerna är på engelska med svensk undertext.

Utställningen visas på museets tredje våning.

Ett datoranimerat landskap med växter

Lena Bergendahl, still ur filmen "The Human Orchid", 2024

 

Om konstnären

Lena Bergendahl, född 1982 i Pixbo har för närvarande sin bas i Malmö. I sina projekt, som vanligtvis spänner över flera år, utforskas bland annat bilders ursprung och människans relation till teknik. Hon blandar ofta fiktiva scenarier, dokumentära inslag och arkivmaterial i installationer som omfattar film, fotografi, skulptur och text.

Bergendahl tog sin masterexamen i fri konst vid Kungl. Konsthögskolan i Stockholm 2010. Hennes arbeten har bland annat visats i utställningarna ”An Image of What You See”, Galleri Gerlesborg, Gerlesborg (2023); ”To the Looker’s Left”, Vermilion Sands, Köpenhamn (2022); ”An Image of What You See”, Galleri Format, Malmö (2021); ”Digital Mutants”, Celsius Projects, Malmö (2019) och ”Omnjed”, Lunds Konsthall, Lund (2018).

Curator: Ellen Klintenberg, intendent Ystads konstmuseum


CLICK HERE FOR ENGLISH VERSION