Tillgänglighetsredogörelse

Här kan du läsa tillgänglighetsredogörelsen för webbplatsen ystad.se. Du kan också läsa om hur du lämnar synpunkter på tillgängligheten på ystad.se.

Webbplatsen ystad.se med dess underdomäner är byggd på samma plattform och delar utrymmet på webbservern. Underdomänerna är kommunens helägda bolag och de två förbund som Ystads kommun delfinansierar:

  • portofystad.se
  • ystadbostader.se
  • ystadenergi.se
  • ystadsteater.se
  • sorf.se
  • ystadosterlenmiljo.se

Tillgänglighet till digital service

Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda våra digitala tjänster och vår webbplats ystad.se. I denna tillgänglighetsredogörelse beskriver vi hur Ystads kommun uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Webbplatsen ystad.se

Vår webbplats ska vara tillgänglig för alla. Vi försöker skriva kortfattat och enkelt, strukturera informationen på ett tydligt sätt och undvika tekniska lösningar som försvårar för dig. Vi har kravställt och byggt webbplatsen så att den ska vara tillgänglig för alla oavsett om du har en äldre dator, surfar från en mobiltelefon, använder modemuppkoppling eller har någon funktionsnedsättning.

Tester av webbplatsen

Sajten lanserades 6 november 2024, och vi räknar med att framöver fortlöpande genomföra tester och analyser av tillgängligheten.

Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Den här webbplatsen har som kravställning att vara förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Vi är medvetna om att vi för närvarande inte uppfyller alla kriterier i WCAG 2.1 AA. Vi arbetar kontinuerligt med att åtgärda bristerna. Nedan listar vi några problem som kan förekomma på webbplatsen.

Problem vid användning vid synnedsättning

  • Vissa PDF-filer har brister i kodning av innehållets element vilket kan utgöra problem för personer som navigerar med hjälpmedel. Vi arbetar med att korrigera detta för samtliga PDF-filer.

Oskäligt betungande anpassning

Ystads kommun åberopar undantag för oskäligt betungande anpassning enligt 12 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service för nedanstående innehåll.

  • En del PDF-filer är inte optimalt uppbyggda för uppläsning med hjälpverktyg. Det kommer att krävas mycket arbete för att få dokumenten uppläsningsbara. Arbetet och kostnaderna som krävs för att göra dokumenten uppläsningsbara uppskattas för höga i förhållande till deras användning.

Våra digitala tjänster

Ystads kommun använder sig av olika digitala plattformar för att tillhandahålla service åt kommunens innvånare. Kravställningen på dessa plattformar är att de ska vara tillgängliga i enlighet med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

Om du inte kan använda vår digitala service

Så långt det är möjligt erbjuder vi i alternativ för att ta del av våra tjänster. Exempelvis finns alltid möjligheten till utskriftsvänliga formulär som alternativ i våra e-tjänster.

Om du inte kan ta del av information på denna webbplats kan du vända dig till oss så ska vi försöka hjälpa dig så att du först och främst får tillgång till informationen.

Rapportera brister i tillgängligheten till vår digitala service

Vi strävar hela tiden efter att förbättra tillgängligheten på vår webb och i våra digitala tjänster. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning, Digg, har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar ditt påpekande om bristande webbtillgänglighet eller din begäran om tillgängliggörande av innehåll kan du anmäla det till Myndigheten för digital förvaltning.