Bygglovsprocessen
Att göra ändringar i en befintlig byggnad kan vara en komplex process. Den kräver att man följer regler och föreskrifter noggrant för att säkerställa både säkerhet och funktionalitet.
Beroende på om du vill göra en fasadändring, ändra användningen eller göra tekniska installationer, kan det krävas bygglov eller en bygganmälan. Detsamma gäller för ändringar eller underhåll av en bevarandevärd byggnad.
1. Förbered ditt ärende
Ta reda på vad som gäller för ditt projekt och om du behöver söka lov eller göra en anmälan.
Ta också reda på vilka handlingar du ska skicka in tillsammans med din ansökan eller anmälan. Vilka handlingar som krävs beror på vad du ska bygga, riva eller ändra.
Innan du skickar in ditt ärende är det bra om du förbereder alla handlingar. Det kan också vara bra att informera grannarna, eller styrelsen i din bostadsrättsförening, om dina planer.
3. Ärendet behandlas, följ ditt ärende
När vi fått din ansökan får du ett mejl från oss som bekräftar att vi tagit emot den. Varje ärende är unikt och efter första granskningen kan det behövas fler handlingar. Vi meddelar dig i så fall inom 3 veckor vad som saknas.
Följ ditt ärende
Följ ditt ärende i vår e-tjänst. Där kan du se alla handlingar, beslut och vem som handlägger ditt ärende. Vill du ändra något i din pågående ansökan ska du meddela din handläggare om ändringarna, och sen lämna in nya handlingar.
Granskning
När ditt ärende är komplett kommer vi att granska det mot plan- och bygglagen.
Handläggningstiden för ett lovärende och förhandsbesked är 10 veckor, respektive 4 veckor för anmälan, från det datum då ärendet är komplett. Handläggningstiden kan förlängas en gång med ytterligare 10 respektive 4 veckor om projektet är stort eller komplicerat.
Synpunkter från grannar och remissinstanser
Beroende på hur ditt lovärende ser ut kan vi behöva ta in synpunkter från sakägare, till exempel grannar och andra berörda. De får då ett brev med information. Berörs många personer kungörs ärendet i Ystads Allehanda.
Ta del av beslut som granne eller sakägare
Har du fått ett meddelande från oss att din granne fått ett beslut i sitt ärende? Då kan du ta del av beslutet och de handlingar som ligger till grund för det.
4. Beslut i ditt ärende
När vi utrett alla förutsättningar för det du vill bygga eller ändra, fattar vi ett beslut och meddelar dig.
När får jag börja bygga?
Du måste ha ett startbesked innan du börjar bygga eller ändra. Du får börja bygga fyra veckor efter det att lovbeslutet kungjorts och du fått ditt startbesked, se punkt 5.
Överklagan och laga kraft
Grannar som har lämnat synpunkter i ett lovärende delges beslutet om det går emot vad de tyckt. Om de vill överklaga beslutet behöver de göra det inom tre veckor från det att de har tagit del av det.
Om ingen överklagar vinner beslutet laga kraft. Det betyder att beslutet inte längre kan överklagas. Ett lov gäller i fem år förutsatt att man har ett startbesked efter två år. En anmälan ska påbörjas och avslutas inom två år från det att startbesked meddelats.
Kan jag överklaga?
Om du är missnöjd med beslutet kan du överklaga, det finns en anvisning i ditt beslut.
Betalning
Faktura skickas efter att du har fått beslutet. Avgiften bestäms av en taxa Pdf, 709 kB. som är beslutad av kommunfullmäktige.
5. Startbesked
Du får börja bygga fyra veckor efter det att lovbeslutet kungjorts och du har fått ditt startbesked.
I mindre projekt kan du få ditt startbesked samtidigt som du får beslut om bygglov. Även då behöver du vänta fyra veckor efter det att lovbeslutet har kungjorts, innan du får börja bygga.
Har du däremot fått startbesked i ett anmälansärende kan du påbörja bygget direkt.
Ibland krävs ett tekniskt samråd innan du kan få ett startbesked. Då skickas en kallelse till dig omgående när ditt lov är beviljat. När det tekniska samrådet genomförts, handlingar kommit in och kontrollplanen är färdig, får du ditt startbesked.
Om du haft ett tekniskt samråd kommer du även ha arbetsplatsbesök och slutsamråd.
6. Slutbesked
Ett slutbesked är ett beslut som fattas när du har byggt färdigt och visat att alla krav som ställts i projektet är uppfyllda. En begäran om slutbesked ska göras skriftligt. Vilka handlingar som du ska skicka in med din begäran framgår av startbeskedet. Du får inte börja använda det du har byggt, ändrat eller installerat, innan du har fått ditt slutbesked. När du har fått ditt slutbesked avslutas ärendet hos bygglovsenheten.
Handlingar inför slutbesked
Ansvarig myndighet
Boverket ansvarar för frågor som berör samhällsplanering, byggande och boende.
I Boverkets byggregler kan du läsa mer om olika regler och hur byggprocessen fungerar.
Kontakt
Allmänna frågor
Bygglovsenhetens expeditionen
E-post: bygglov@ystad.se
Telefon: 0411-57 72 30
Besöks- och telefontid: måndag, tisdag och torsdag 10.00 -12.00
Bygglovsfrågor
Bygglovshandläggare
Telefon: 0411-57 72 44
Telefontid: måndag, tisdag och torsdag 10.00 -12.00
Byggtekniska frågor
Byggnadsinspektör
Telefon: 0411-57 72 45
Telefontid: tisdag och torsdag 10.00 -11.00
Tillsynsinspektör
Telefon: 0411-57 72 46
Telefontid: tisdag och torsdag 10.00 -12.00
Besöksadress
Tobaksgatan 11
271 41 Ystad