GIS

I ett geografiskt Informationssystem (GIS) kopplar man samman information av olika slag från källor och databaser, till exempel orter med tillhörande befolkningsstatistik. Från systemet kan man sedan visualisera och göra analyser för att exempelvis använda resultatet som beslutsunderlag vid planering.

illustration. Svart karta med lysande gula prickar för orterna i kommunen.

Vad gör GIS-enheten?

Medan Kart- och mätenheten gör de praktiska inmätningarna och hjälper till med lägeskontroller och nybyggnadskartor, jobbar vi på GIS-enheten mer övergripande. Vi uppdaterar kommunens egna kartsystem både internt och externt, håller kartinformation från myndigheter som Lantmäteriet och Länsstyrelsen aktuell, samt hjälper till med att ta fram nya karttjänster.

Ystad kommuns GIS-system heter Geosecma för ArcGIS, och vår data är i referenssystem SWEREF99 13 30, lagrat på en ArcGIS Server.

Kartframställning

Ur kommunens kartdatabaser, som uppdateras kontinuerligt, kan vi framställa småskaliga och storskaliga kartor. Syftet med kartan bestämmer innehåll, skala och layout.

Genom vår medverkan i Geodatasamverkan har vi tillgång till kvalificerad geodata från 17 olika organisationer som till exempel Lantmäteriet, Länsstyrelsen, Naturvårdsverket, Skogsstyrelsen, SGU, SMHI och Trafikverket. Enligt avtal levererar vi i vår tur geodata till bland annat Lantmäteriet och Trafikverket.

Leverans av kartor och data

I vår Kartportal hittar du kommunens samlade interaktiva kartor.
Vi kan leverera kartor både som pdf och i pappersformat.
Avgift för arbete och utskrift kan tillkomma.

Kontakta Kart- och mätenheten om du har frågor om nybyggnadskartor och inmätning, och GIS-enheten om du har frågor om övriga karttjänster.

Kontakt

GIS-enheten

E-post: gis@ystad.se