Har du drabbats av en översvämning?

Här kan du anmäla om du drabbats av översvämning och ansöka om ersättning för självrisk.

Om du råkar ut för översvämning ska du kontakta ditt försäkringsbolag för saneringsåtgärder och skadereglering. Anmäl även Ystads kommuns VA-enhet så att vi vet om översvämningen.

Kan du inte använda e-tjänsten så fyll i blanketten Anmälan om översvämning. Pdf, 402 kB.

Blanketten skickas till:
Ystads kommun
Nya Rådhuset Österportstorg 2
271 80 Ystad

Vi hör av oss om vi behöver kompletterande information. Din anmälan till oss är viktig för att vi ska ha kännedom om översvämningen samt ledningsnätets funktion och kondition.

Beroende på omständigheterna kring översvämningen finns eventuellt möjlighet till ersättning av självrisk. Kontakta VA-enheten efter att du varit i kontakt med ditt försäkringsbolag.

Checklista:

  • För att avgöra var stoppet är så rekommenderar vi att du tittar i servisbrunnen som ska finnas utanför tomten. Står det högt med vatten där så är stoppet på kommunens sida och ska åtgärdas av VA-enheten. Läs i informationsmaterialet ¨Att tänka på vid översvämning¨ som finns i högerspalten.
  • Försök att hindra vattnets väg in. Begränsa skadan genom att flytta undan möbler och kartonger om vattnet ändå tränger in.
  • Bryt all elektrisk ström till de översvämmade delarna. Se dock till att pumpar inte stannar.
  • Anmäl skadan till va-enheten via e-tjänsten (anmälan hanteras inte akut).
  • Anmäl skadan till ditt försäkringsbolag omedelbart.
  • Fotografera dina skador. Det underlättar i handläggningen senare.
  • Kontrollera om dina grannar har blivit drabbade och försök att kontakta dem om de är bortresta.
  • Försök att sanera så gott det går. Snabba insatser begränsar skadorna. Vattnet ser otrevligt ut men är i allmänhet inte farligt. Du bör dock vara noga med hygienen efter att ha varit i kontakt med vattnet.

Ansökan om ersättning för självrisk

Glöm inte att ansöka om att få ersättning för självrisken hos va-enheten. Ersättning beviljas endast när skadan är reglerad och om det är Ystads kommun som är ansvarig för skadan. Tänk på att det kan ta 1-2 år innan skadan är reglerad mellan ditt försäkringsbolag och Ystads kommun.

Skicka underlag som visar att du betalat din självisk till tekniska@ystad.se, glöm inte att ange det ärendenumret du fick när du använda vår e-tjänst anmälan om översvämning.

Kontakt

Vid akuta ärenden på dagtid kontakta Ystads kommuns växel
Telefon: 0411-57 70 00
Telefontider: måndag – torsdag: kl 08.00-16.30, fredag: kl 08.00-15.00

Akuta problem efter kontorstid ring SOS-alarm
Telefon: 040-676 90 70

Skicka in anmälan via e-tjänsten om du drabbats av översvämning.