Artikeln publicerades 2 juni 2026
Mobilförbud införs i skola och fritidshem från höstterminen 2026
Från och med höstterminen 2026 införs ett nationellt mobilförbud i grundskola, anpassad grundskola och fritidshem i Ystads kommun. Förbudet gäller under hela skoldagen, även på raster och i fritidshem, och ska bidra till bättre studiero, ökad trygghet och bättre förutsättningar för lärande.
Det här gäller från höstterminen 2026
Mobilförbudet innebär att elever inte får använda mobiltelefoner eller smartklockor under skoldagen. När skoldagen börjar ska eleverna lämna in sina enheter. De får tillbaka dem vid dagens slut. Skolan ansvarar för att samla in, förvara och lämna tillbaka utrustningen på ett säkert sätt.
Förbudet gäller:
- under lektionstid
- på raster
- under tid i fritidshem
Varje skola har tydliga skolregler för hur mobilförbudet ska fungera i praktiken. Om skolans regler inte följs kan skolan komma att kontakta dig som vårdnadshavare. Om det händer vid upprepade tillfällen kan möten med skolan bli aktuella.
Möjlighet till undantag
Rektor kan besluta om undantag från mobilförbudet. Det kan till exempel gälla elever som behöver mobiltelefon av medicinska skäl eller som en del av särskilt stöd.
Mobilen är en privat tillhörighet
Mobiltelefoner och smartklockor är privata tillhörigheter. Det är du som vårdnadshavare som ansvarar för ditt barns tillhörigheter. Skolan rekommenderar att lämna mobilen hemma om det är möjligt.
Mer information från din skola
Mobilförbudet ska bidra till bättre studiero, ökad trygghet och bättre förutsättningar för lärande. Inför skolstarten höstterminen 2026 kommer varje skola att informera om hur mobilförbudet fungerar på just den skolan. Har du frågor är du välkommen att kontakta ditt barns rektor.