Cykelplanering

För att kunna behålla Ystads småstadskvaliteter, uppmuntra till en bättre folkhälsa och ge attraktivare miljöer finns det ett behov av att satsa på cykelplanering och åtgärder som gör det enklare och mer attraktivt för Ystads invånare att välja cykeln framför bilen.

Cykelplan

Cykelplanen omfattar hela Ystad kommun med Ystad tätort, omkringliggande byar Glemmingebro, Hedeskoga, Kåseberga, Köpingebro, Löderup, Nybrostrand, Stora Herrestad, Svarte och Sövestad, samt sträckor på landsbygden som är viktiga ur ett cykelperspektiv. Cykelplanen bygger på kommunala strategier och mål som rör cykeltrafiken i kommunen. I begreppet cykeltrafik är även moped klass 2 inkluderat.

Dokument och länkar

Cyklistvelometern

Cyklistvelometern är Cykelfrämjandets stora nöjdhetsundersökning där alla som cyklar i Sverige bjuds in att svara på frågor om hur det är att cykla i sin kommun. Ystads kommun fick 2,82 i totalpoäng 2022 utifrån en skala på 1-5. Det är något lägre än förra undersökningen 2020 då totalpoängen var 3,02. Resultatet ger Ystad plats 33 av 73 inom rankingen för små kommuner, under 50 000 invånare.

Betyget är relativt lika utifrån de olika områdena för frågorna. Den generella nöjdheten är ganska bra. Bäst betyg ges för tillgången till cykelinfrastruktur. Sämst betyg får cykelklimat som handlar om hur man uppfattar klimatet för cyklister i förhållande till andra trafikanter, frågorna kopplade till trygghet, samt hur cyklisterna uppfattning om hur cykling och cyklister prioriteras av och arbetas med i Ystads kommun.

Rapporter

Kommunvelometern

Kommunvelometern är Cykelfrämjandets stora nationella granskning av kommuners arbete med cykelfrågor som mäter och jämför kommunernas insatser för cykling under föregående år. Syftet är att kunna jämföra nuläget i en kommun gentemot andra kommuner, se förändringar över tid samt belysa områden där det finns förbättringspotential. För mer detaljer kring resultatet, se

Rapporter