För tilläggsbelopp krävs att det är fråga om ett omfattande stödbehov och att det är fråga om extraordinära stödinsatser. Utgångspunkten är att barns och elevers behov ska tillgodoses inom ramen för grundbeloppet. Det är förskolan eller skolan som ansöker om tilläggsbelopp och inte vårdnadshavare, som dock bör informeras om att ansökning görs.
I grundbeloppet ingår undervisning, läromedel, elevvård, måltider, administration, moms, lokalhyra och anpassningar. Ibland kan elever dessutom behöva extra stöd. Det kan vara individuell undervisning, placering i särskild grupp eller hjälp av specialpedagog. Även detta extra stöd ska täckas av grundbeloppet. Den absoluta merparten av kostnaderna för särskilt stöd ska således täckas av grundbeloppet. Att en elev har rätt till särskilt stöd och åtgärdsprogram betyder inte automatiskt att verksamheten har rätt till tilläggsbelopp.
Ansökan om tilläggsbelopp ska visa att det finns ett omfattande stödbehov av extraordinära stödinsatser. En individuell bedömning ska göras av varje barns/elevs unika situation och behov. Kostnaderna för stödet ska vara omedelbart kopplade till ett enskilt barn/elev och ha samband med dess särskilda behov och förutsättningar för att kunna delta i verksamheten efter sina förutsättningar.
Tilläggsbelopp kan även utgå för elever som är berättigade undervisning i modersmål och lovskola.