Lämna synpunkter och klagomål

Har du synpunkter på en kommunal skolverksamhet? Vill du ge beröm, lämna ett förslag eller har du klagomål?

Lämna synpunkt om kommunal förskola och skola

Vi ser vi synpunkter och klagomål som en del i vårt kvalitetsarbete. Dina synpunkter är därför viktiga och ger oss möjligheter att förbättra våra verksamheter

Vänd dig i första hand till berörd förskola eller skola

Om du har synpunkter eller klagomål på en kommunal skolverksamhet är det lämpligast och snabbast att i första hand vända dig direkt till den verksamhet det berör. Om du har synpunkter på vad som händer i klassen eller i gruppen kontaktar du läraren eller annan berörd personal. Du kan också vända dig till rektor. Om din synpunkt eller ditt klagomål är omfattande rekommenderar vi att du lämnar in den skriftligt.

Ditt klagomål tas på allvar och verksamheten försöker lösa det eventuella problemet i dialog med dig. Vanligtvis går det att genast lösa missförstånd eller problem genom samtal.

Vänd dig i andra hand till huvudmannen

Om du inte är nöjd med förskolans eller skolans hantering av din synpunkt eller ditt klagomål eller om du har förbättringsförslag eller andra synpunkter kan du lämna ditt klagomål skriftligen till huvudmannen. Huvudman för kommunal förskola, grundskola, fritidshem och anpassad grundskola är Barn- och utbildningsnämden. Huvudman för Ystad Gymnasium och Vuxenutbildningen är Gymnasienämnden.

Så här gör du för att lämna klagomål till huvudmannen

Genom att använda vårt e-formulär lämnar du enkelt klagomål och synpunkter till huvudmannen. Ditt klagomål kommer att bli en offentlig handling och hanteras och utredas skyndsamt av handläggare. För att du ska få återkoppling i ditt klagomål behöver du lämna dina kontaktuppgifter.

Kontakt

Förskola och grundskola

Eva Månsson, utvecklingsledare

Telefon: 0411- 57 79 84
E-post: eva.mansson@ystad.se

Ystad Gymnasium och Vuxenutbildningen

Josephine Müllern, utvecklingschef

Telefon: 0704-34 05 10
E-post: josephine.mullern@ystad.se