Dags för årets jazzfestival med över 100 artister

Ystad Sweden Jazz Festival startar den 4 augusti med ett brett startfält med svenska och internationella artister. Festivalen pågår till den 7 augusti och liksom förra året, anpassas publikantalet till regeringens och Folkhälsomyndighetens regler och restriktioner.

Georg Riedel, musiker och årets hedersgäst. Foto: Noomi Riedel– Jag är så oerhört glad och taggad, att tillsammans med vårt engagerade jazzgäng, kunnapresentera en festival i år också. Publiken törstar efter live musik och vi musiker och artister längtar så efter publiken. Jag ser mycket fram emot sommarens festival, säger Jan Lundgren, konstnärlig ledare för Ystad Sweden Jazz Festival (YSJF).

I år deltar ett hundratal svenska och internationella artister. Den franske sopransaxofonisten Emile Parisien inviger formellt årets jazzfestival genom att vandra de 107 smala trappstegen upp till Mariakyrkans torn. Där gör han sin egen version av tornväktarblåsningen.

Jazzfestivalen tjuvstartar dock tidigare under onsdagen med ett konsertprogram på fyra äldreboenden i Ystads kommun.

– Vi har satt ett fyradagars program med mest inomhuskonserter, men vi har beredskap att snabbt flytta utomhus om begränsningarna för publik inomhus blir för snäva, berättar Thomas Lantz, ordförande för föreningen YAZZ som arrangerar festivalen tillsammans med Musik i Syd.

Konsertplatser i år är Ystads Teater, Ystad Saltsjöbad, S:ta Maria kyrka, Hos Morten Café,
Ystads stadsbibliotek, Solhällan samt två nyheter: Saluhallen i Ystad och Hammenhögs Gästis. Dessutom livestreamas en del konserter.

I år blir det några samtal som leds av Susanne Rydén, VD på Musik i Syd, på Ystads konstmuseum. Under det första får vi ta del av festivalens hedersgäst Georg Riedels liv, från flykten från Tjeckoslovakien till hans liv i musiken. Nästa samtal blir med Siggi Loch som berättar om sin 60-åriga karriär inom musiken och hur han lämnade Warner Music för att grunda det fristående skivbolaget ACT.

Hela festivalprogrammet fredagen den 6/8 ingår i Kungl. Musikaliska Akademiens 250-års jublieumsprogram. Årets JazzKidz-program består av konserter den 6 augusti på Ystads stadsbibliotek, Per Helsas Gård samt spontana nedslag bland barn runtom i Ystads centrum.

Ta del av programmet på Ystad Sweden Jazz Festivals webbplats.

Publicerad 2021-08-03