Näringslivsranking 2019

Efter flera års positiv utveckling, från plats 107 2015, till rekordet plats 25 2017, landar Ystads kommun på plats 64 i årets ranking.

Näringslivsrankingen som berättar hur en kommun ligger till i förhållande till andra kommuner i Sverige presenterades den 24 september. Arbetet med ett bra företagsklimat innefattar hela kommunen i samverkan med näringslivet.

- Vi får det betyg vi förtjänar och detta var en rättvis och nyttig väckarklocka efter flera års positiv utveckling. Nu måste vi analysera enkätsvaren, men vi ser redan nu att man bland annat efterfrågar snabbare handläggningstider. Nu måste det vidtas åtgärder runt om i organisationen för att åter klättra upp där vi hör hemma, säger Johan Österberg, chef för marknad och näringsliv i Ystads kommun.

På sidan foretagsklimat.se kan du läsa ett urval av de insatser som görs för ett bättre företagsklimat runt om i Sverige och ett urval hur vi arbetar i Ystad.

Läs gärna mer här på hemsidan om hur vi arbetar med näringslivsfrågorna i Ystads kommun.

Foto: Sten-Åke Stenberg & Mostphotos

Publicerad 2019-09-24