Skuggsyskon

Fokus på anhöriga syskon i websänd föreläsning och teater.

Skuggsyskon

Syskon är en anhöriggrupp som syns ganska lite i den offentliga debatten. Att vara syskon till någon med sjukdom eller funktionsnedsättning påverkar tillvaron på olika sätt. Många lever med tankar och känslor som de upplever vara tabu och som har präglat hela deras vuxenliv.

Finns det gemensamma upplevelser hos den här gruppen? Vad kan man tänka på som till exempel förälder, skolpersonal, psykolog, handläggare eller arbetsgivare? Ställer man rätt frågor och hur stöttar man på bästa sätt? Projektet ”Vuxensyskon” har tagit del av över hundra vuxna syskons personliga berättelser och Östra teatern i Stockholm har satt upp en hyllad utbildningspjäs, ”Skuggsyskon”, på temat.

Anhörigstödet i sydöstra Skåne erbjuder nu en digital webbsändning tillsammans med Region Skåne. Den börjar med en föreläsning av Rakel Lornér, projektledare för ”Vuxensyskon”, och fortsätter med teaterpjäsen ”Skuggsyskon”. Kvällen avrundas med ett samtal tillsammans, där Rakel Lornér och Östra teaterns ensemble medverkar. I samtalet kan man vara aktiv och prata/ställa frågor, men det går också bra att delta genom att bara lyssna. Du som anmäler dig får länkar till arrangemanget vid anmälan.

Anmälan: https://simplesignup.se/event/172159

sidfot kommuner

Publicerad 2020-10-06

Broschyr

Här kan du ladda ner informationen om föreställningen som ett PDF-dokument.

Skuggsyskon.pdf