ukraina-56264222-sunrise-over-sunflower-field-2200px.jpg

Ukrainas självständighetsdag

På Ukrainas självständighetsdag den 24 augusti flaggade kommunen med den Ukrainska flaggan.

På Ukrainas självständighetsdag den 24 augusti hedrade kommunen det ukrainska folket genom att flagga med den ukrainska flaggan på St. Knuts Torg, Nya Rådhuset och Gamla Rådhuset och att lysa upp vattentornen i Ukrainas färger.

Ystads kommun har kontaktats av den ukrainske ambassadören, som bett alla Sveriges kommuner att flagga med Ukrainas färger samt sända en videohälsning som ska spridas genom Ukrainas utrikesdepartement och via ambassaden i Sverige. Oppositionsrådet Cecilia Magnusson-Svärd och kommunstyrelsens ordförande Paula Nilsson sänder därför kommunens stöd till det ukrainska folket i en videohälsning.

Dessutom har det spelats in en film med ukrainska flyktingar i Ystad som sjunger sin nationalsång och hyllar sitt land genom olika hälsningar.

Kommunen bjöd också in alla nykomna ukrainare till en sammankomst för att de ska kunna vara tillsammans denna dag. Även personal i kommunen som hjälpt till att göra mottagandet möjligt bjöds in som tack för deras insatser.

Ukrainska flyktingar sjunger den ukrainska nationalsången framför Gamla Rådhuset i Ystad, augusti 2022

Publicerad 2022-08-24, Uppdaterad 2022-08-25