UngDrive1.jpg

Ungt företagande i sommar

I år finns en speciell variant av feriejobb för skolungdom - Sommarföretagarna x UngDrive

Utbildning med UngDrive

Nytt för i år är sommarprojektet Sommarföretagarna x UngDrive, som drivs i samarbete med Sparbanken Skåne och Region Skåne. Projektet innebär att ungdomarnas sommarjobb blir att få utbildning i att starta eget, komma i gång med företaget och driva det under fyra veckor.

Under sin första utbildningsvecka får ungdomarna tips, inspiration och vägledning av sina handledare och coacher. Det viktigaste ungdomarna lär sig är marknadsföring, ekonomi, teamwork och vikten av att skaffa nya erfarenheter. Coacherna har lokal anknytning och är själva entreprenörer med aktiva företag.

Det råder ingen brist på idéer och kreativt tänkande. Det startas företag med försäljning av allt från tjänster till egentillverkade smycken och återvunna kläder.

Vi fick en längre pratstund med Axel Ahrlin och Elias Olsson som har startat företaget EA.Event. De ska hyra ut padelboards under sommaren och som avslutning genomföra ett större event för samtliga unga företagare i projektet där alla får presentera sina företag. Axel och Elias har stora planer för framtiden, nästa steg är att läsa ekonomiprogrammet på gymnasiet.

Foto: Ystads kommun

Publicerad 2022-07-15, Uppdaterad 2022-09-02