Ystadföretagare vill se fler kryssningsanlöp

De kryssningsfartyg som Ystads kommun välkomnade i somras har fått väldigt god respons bland stadens näringsidkare och hos besökarna har Ystad fått toppbetyg! En undersökning, genomförd av Tourism in Skåne och Ystads kommun, visar att kryssningarna uppfattas skapa stort värde för Ystad och Österlen.

Ystads hamn via båtfönsterStudien som kartlagt besökarnas beteende, attityder och rörelsemönster, ska användas som underlag för framtida insatser och för att stödja den lokala näringens utveckling kring hållbart företagande.

Intervjuerna som genomförts med stadens näringsidkare vittnar om en markant ökning av kunder de dagar fartygen anlöpt och en ökad omsättning på i snitt 15 procent. Totalt genererade sommarens tio kryssningsanlöp närmare 8 miljoner kronor i omsättning. Ett välkommet uppsving i en tid präglad av pandemin. En majoritet önskar att kryssningarna blir fler framöver, och de ser en positiv påverkan både på den egna verksamheten och för Ystad och Österlen som destination.

– Den höga nöjdheten och den stora andelen besökare som blir ambassadörer för Ystad visar på en god potential att satsa på Ystad som besöksdestination för fler kryssningar framöver, säger Marie Holmström, turistchef Ystads kommun.

Bland kryssningsresenärerna är det idel lovord över Ystad. Framför allt lyfts den pittoreska stadskärnan fram, med fin arkitektur och mysig stämning. Andra saker som uppmärksammas är de guidade turerna, den trevliga atmosfären och besök på restaurang eller kafé. Bilden av Ystad är väldigt samstämmig med vad som framkom vid en undersökning i somras, då boende och besökare intervjuades på stan.

Två av tre kryssningsresenärer blir ambassadörer för Ystad och kommer sprida vidare ett positivt budskap till familj, vänner och bekanta. Hela 94 procent ger betyget 4 eller 5 på en femgradig skala. Ingen är missnöjd med sin vistelse i Ystad. Net Promotor Score, som är ett mått på kundlojalitet, låg på 61, vilket anses mycket högt.

Även om det finns en spridning är målgruppen förhållandevis homogen och består till största delen av medelålders par utan barn från Stockholmsregionen. De är vana kryssningsresenärer men har inte besökt Ystad förut.

Runt var tionde resenär deltog i någon av de arrangerade utflykter som färjerederiet anordnade. Den populäraste utflykten var att delta på en guidad stadsvandring i Ystad, följt av en utflykt till Ales stenar och Dag Hammarskjölds Backåkra. Specifika besöksmål kan sannolikt locka fler genom attraktiva utställningar eller aktiviteter.

– Möjligheterna för näringsidkare att öka sin omsättning handlar till exempel om att öka shoppingen genom attraktiva produkter och erbjudanden. Under sommarens besök ägnade sig bara var tredje besökare åt shopping. Den förhållandevis homogena målgruppen gör det enklare att nå ut via marknadsföring, säger Sara Brynskog, BI- och Kommunikationschef på Tourism in Skåne AB.

Fakta om kryssningarna

Alla fyra turer som ingick i undersökningen utgick från Stockholm, med stopp över dagen i Visby och Ystad, därefter återfärd till Stockholm. (Viking Line, 9 augusti, Silja Line, 11, 16 och 23 augusti.)

Röda mattan i Ystads hamn

Publicerad 2021-11-02