Kommunen lobbar för utbyggnad av E65 i riksdagen

Kommunstyrelsens ordförande Paula Nilsson (M) besökte den 21 mars Sveriges riksdag tillsammans med kommunens marknad- och näringslivschef Johan Mars Österberg och ordföranden i Företagarna Ystad som en del i lobbingarbetet för utbyggnaden av E65.

Vid mötet i riksdagen var samtal i första hand inplanerade med riksdagsledamöter från Skåne som sitter i trafik-, försvars-, finans-, och miljö och jordbruksutskotten. Besöket är en del i lobbingarbetet för utbyggnaden av E65 som Företagarna i Ystad drivit tillsammans med Ystads kommun och kommunerna i sydöstra Skåne. Syftet är att skapa ett strategiskt politiskt nätverk där förhoppningen är att frågan sen tas vidare till respektive parti och regeringen. Stockholmsresan innefattar även möte med Nordiska rådets svenska delegation och representanter för passagerarrederiföreningen.

-Det handlar om tillväxten i vår del av Skåne och om kompetensförsörjningen. Vi vill stödja utvecklingen av näringslivet och turismen i Ystad och förbättra trafiken, i synnerhet längs godsstråket från och till Ystad hamn, sa Paula Nilsson i går till Ystads Allehanda.

Läs mer om besöket på Näringslivsbloggen

Riksdagen E65 2023
På Bild:
Marknad- och näringslivschef Johan Mars Österberg, Kommunstyrelsens ordförande Paula Nilsson och Lars Larsson, ordförande i Företagarna Ystad

Publicerad 2023-03-22