Många hittade till Hamnhänget i somras

Solstolar, utsikt och möjlighet till både lek och avkoppling lockade såväl Ystadbor som turister till Hamnhänget, som skapades på hamnplan, i somras.

- Vi ville att det här skulle bli en plats att hänga på och så blev det verkligen. Det har varit härligt att se hur allt har använts, säger Sara Rasmusson på Ystad i centrum som jobbat med Hamnhänget.

Sedan invigningen med musikunderhållning, mingel och tal i början av sommaren har Hamnhänget nyttjats flitigt av både barn och vuxna.

På platsen har det också funnits en utställning om Hamnstaden, Ystads nya stadsdel som planeras just här, som bjudit in till möjligheten att tycka till.

- Det är glädjande att se att så många hittat till platsen där vi planerar att Ystads nya stadsdel ska växa fram och att så många engagerat sig, säger Patrik Faming projektledare Hamnstaden, och fortsätter:

- Hamnstaden är Ystads största stadsbyggnadsprojekt i modern tid och kommer att betyda mycket för Ystads tillväxt och utveckling. I höst intensifieras arbetet med detaljplanen samt utredningar för att klimatsäkra området.

Hamnhänget har varit ett samarbete mellan Ystads kommun och Ystad i centrum.

Publicerad 2024-09-30