Ystads kommun inleder samarbete med byggaktör kring Hamnstaden

Ystads kommun och Skanska inleder ett samarbete i utvecklingen och genomförandet av Hamnstadens första etapp.

Henrik Fajerson, affärsutvecklingschef, Skanska och Paula Nilsson, kommunstyrelsens ordförande. Foto: Elna Andersson/Ystads kommun

I dag, 29 maj, signerade Paula Nilsson, kommunstyrelsens ordförande och Henrik Fajerson, affärsutvecklingschef, Skanska, en avsiktsförklaring som syftar till att teckna ett samverkansavtal senare i år.

Hamnstaden är Ystads största stadsbyggnadsprojekt i modern tid och det planeras för en helt ny stadsdel som kommer att betyda mycket för Ystads tillväxt och utveckling.

- Som kommunstyrelsens ordförande är jag väldigt stolt och glad över att signera denna avsiktsförklaring, säger Paula Nilsson och fortsätter:

- Genom detta historiska beslut tar vi ett steg in i Ystads framtid!

Ystad kommun har under de senaste åren haft dialog med ett 30-tal byggaktörer. Utifrån de samtal som har förts har byggaktörernas erfarenheter, med fokus på kompetens från liknande projekt och stadsutvecklingsprocesser, utvärderats.
- Vi har också tagit hänsyn till aktörernas egna målbilder kring Hamnstaden och Ystads utveckling i stort, säger projektledare Patrik Faming.
- Vi ser fram emot ett kreativt samarbete med Skanska för att kunna skapa en hållbar stadsdel där innovativa lösningar blir en naturlig del av vardagen. Vi vill att Hamnstaden ska bli en förlängning och utveckling av Ystads stadskärna så att medeltiden får möta framtiden och de smala gränderna möta horisonten.

På Skanska känner man stor stolthet och glädje över det kommande samarbetet.

- Vi är väldigt glada att ha blivit utvalda av Ystads kommun för att vara med och förverkliga en helt ny stadsdel på ett fantastiskt läge. Det är i de stora stadsutvecklingsprojekten som vi som bolag tillsammans med andra kan ta ansvar och skapa hållbara mervärden för framtiden, säger Henrik Fajerson affärsutvecklingschef Skanska.

Publicerad 2024-05-29, Uppdaterad 2024-06-05