Tidslinje och bakgrund
Tankar på att bygga bostäder i hamnen har funnits länge. Redan i slutet på 1990-talet började tankar på att utveckla hamnen från industrimark till boendemiljö slå rot på allvar.
Planer på att exploatera och utveckla hamnområdet i Ystad har funnits i flera decennium. Redan i slutet på 1990-talet började tankar på att utveckla hamnen från industrimark till boendemiljö slå rot på allvar. Arbetet med genomförandet av visionen satte fart 2016, i och med att Ystads kommunfullmäktige antog översiktsplanen för Staden Ystad 2030. I planen tydliggörs möjligheten och ambitionen att förflytta hamnen söderut och öppna upp för en blandad stadsbebyggelse i hamnens inre delar.
Tidslinje
Tidslinje över vad som hänt och över vad som kommer att hända i Hamnstaden:
Slutet av 1990-talet
Tankar på att utveckla hamnen från industrimark till boendemiljö slår rot på allvar.
2013
Medborgardialog om framtidens Ystad resulterar i Vision Ystad 2030.
2014
Ystads kommun låter göra en samhällsekonomisk analys, som beräknar de ekonomiska aspekterna av att flytta ut hamnen för att kunna ta emot större fartyg och därmed frigöra mark för stadsutveckling.
2015 januari
Kommunfullmäktige beslutar om avtal för att lösa in Lantmännens arrende, så att piren frigörs för utveckling.
2016 juni
Översiktsplan Staden Ystad 2030, med inriktning att flytta hamnen längre ut och möjliggöra stadsutveckling i de inre hamndelarna, antas av Ystads kommunfullmäktige.
2017 maj
Kommunstyrelsen godkänner Projektplan 1.0 för Hamnstaden.
2018 februari
Detaljplanen för hamnens utbyggnad, för kajläge 7och 8, vinner laga kraft.
2018 våren
Medborgarträffar i samband med samråd om planprogram Hamnstaden.
2019 maj
Första ”skoptaget” för nya färjeläget.
2019 våren
Ystads kommun låter göra kostnads- och intäktsanalys för Hamnstaden.
2019 oktober
Ystads kommunfullmäktige godkänner Planprogram Hamnstaden som planeringsunderlag för fortsatta detaljplaner.
2020 december
Första fartygen provanlöper kajläge 7 och 8.
2021 januari
Lantmännen lämnar södra kajen och kommunen övertar ytan.
2021 februari
Ystads kommunstyrelse beslutar att inleda första etappen som exploateringsprojekt.
2021 mars
De nya kajerna i hamnen tas i dagligt bruk av kommersiell färjetrafik.
2021 september
Samhällsbyggnadsnämnden lämnar positivt planbesked, det vill säga att inleda arbetet med detaljplanen för Hamnstadens första etapp.
2021 oktober
Ystad kommun bjuder in intresserade byggaktörer till runda bordssamtal om utveckling av Hamnstaden.
2022 våren
Fortsatt enskild dialog med 30 intresserade byggaktörer, intresserade av att utveckla Hamnstaden och/eller Köpingebro.
2022 oktober
Samhällsbyggnadsnämnden beslutar om samarbetsavtal med Hubpark gällande utveckling av mobilitetshus i Hamnstaden.
2022 december
Domstolsverket tar ett inriktningsbeslut där det förordades att en ny Tingsrätt byggs inom Hamnstaden, etapp 1.
2023 februari
Kommunstyrelsen godkänner Projektplan 2.0 för projekt Hamnstaden.
2023 juni
Ystads kommun håller tidigt samråd med Länsstyrelsen gällande den första etappens detaljplan.
2023 oktober
Ystads kommunstyrelse fattar inriktningsbeslut om samverkan med byggaktörer.
2024
Utredningar som krävs för detaljplanen pågår, bland annat övergripande trafikkapacitetsutredning, riskanalyser, markförhållanden.
2024 maj
Ystads kommunstyrelse beslutar om avsiktsförklaring tillsammans med Skanska som syftar till att senare teckna ett samverkansavtal.
2024 sommaren
Hamnhänget håller öppet på Hamnplan och lockar både turister och Ystadbor hela sommaren.
2024 september
Hamnstaden presenteras på Ystad Summit.
Den fortsatta processen i projektet är beroende av hur varje tidigare del fortlöper. Nedan årtal är en uppskattning:
2025
Fortsatt arbete med att utreda klimatanpassnings- och skyfallsåtgärder, bullervillkor, struktur av bebyggelse, kajer, gator och platser, samt kostnads- och intäktskalkyler.
2027
Samråd, granskning och antagande av första etappens detaljplan.
2027
Fastighetsbildning, markprojektering och markanvisningar.
2028
Markutbyggnad och bygglovsprövning.
2029
Möjlig första byggstart.
2030
Möjligt första färdigställande och inflyttning.
Planprogrammet visar målbilden
Planprogrammet för Hamnstaden visar den gemensamma målbilden och övergripande strukturen för den nya stadsdelen.
Planprogrammet redovisar förutsättningarna för att utveckla området till en blandad stadsbebyggelse med god kollektivtrafikförsörjning. Ambitionen är att goda boendekvaliteter ska kunna samexistera med hamnens verksamheter. Här lever du klimatsmart i ett vatten-, stadskärne- och stationsnära läge.
Planförslaget följer gällande översiktsplan och är en vidareutveckling av den vision som redovisas i den fördjupade översiktsplanen för Staden Ystad 2030. Programmet ska vara vägledande för fortsatt planering för området och kommande beslut om området.
Ett planprogram är det inledande skedet i utvecklingen. Hur området faktiskt kan bebyggas bestäms under kommande detaljplanearbete och dialog med myndigheter, berörda organisationer och sakägare. I dessa processer kan mer detaljerade strukturer tas fram och då avgörs också bebyggelsens höjd, omfattning och utformning.
Planprogrammet visar hur området kan byggas ut i fyra etapper, med början i den nordvästra delen. De fyra etapperna kan brytas ner i mindre deletapper, allt efter efterfrågan och delaktighet från olika byggaktörer. Planprogrammet visar på en möjlighet att bygga cirka 1 500 bostäder, men i vilken takt dessa byggs beror bland annat på marknadsläget i Ystad och konjunkturen i Skåne. Förutsättningarna kommer att förändras under tiden, liksom lösningarna för de utmaningar som finns vad gäller klimatförändringar och buller.
Beskrivning av miljökonsekvenserna
Miljökonsekvensbeskrivningen visar vilka konsekvenser planprogrammet får inom en rad olika områden som kommunikation, kulturmiljö, fiske och kustzonen.
Planprogramområdet berör en rad olika riksintressen, såsom riksintresse för kommunikation, kulturmiljövården, yrkesfisket och kustzonen. Miljöaspekter som berörs är främst stads- och landskapsbild, luftkvalitet, buller, natur- och kulturmiljö, dagvatten markföroreningar och riskaspekter.
I konsekvensbedömningen anges konsekvenser i en skala från ingen/obetydlig konsekvens, små konsekvenser, måttliga konsekvenser till stora konsekvenser utifrån relationen mellan de befintliga värdena och omfattningen av den förväntade påverkan (effekten).