Tidslinje och bakgrund

Tankar på att bygga bostäder i hamnen har funnits länge. Redan i slutet på 1990-talet började tankar på att utveckla hamnen från industrimark till boendemiljö slå rot på allvar.

Planer på att exploatera och utveckla hamnområdet i Ystad har funnits i flera decennium. Redan i slutet på 1990-talet började tankar på att utveckla hamnen från industrimark till boendemiljö slå rot på allvar. Arbetet med genomförandet av visionen satte fart 2016, i och med att Ystads kommunfullmäktige antog översiktsplanen för Staden Ystad 2030. I planen tydliggörs möjligheten och ambitionen att förflytta hamnen söderut och öppna upp för en blandad stadsbebyggelse i hamnens inre delar.

Tidslinje

Tidslinje över vad som hänt och över vad som kommer att hända i Hamnstaden:

Slutet av 1990-talet

Tankar på att utveckla hamnen från industrimark till boendemiljö slår rot på allvar.

2013

Medborgardialog om framtidens Ystad resulterar i Vision Ystad 2030.

2014

Ystads kommun låter göra en samhällsekonomisk analys, som beräknar de ekonomiska aspekterna av att flytta ut hamnen för att kunna ta emot större fartyg och därmed frigöra mark för stadsutveckling.

2015 januari

Kommunfullmäktige beslutar om avtal för att lösa in Lantmännens arrende, så att piren frigörs för utveckling.

2016 juni

Översiktsplan Staden Ystad 2030, med inriktning att flytta hamnen längre ut och möjliggöra stadsutveckling i de inre hamndelarna, antas av Ystads kommunfullmäktige.

Läs hela översiktsplanen Staden Ystad 2030 här.

2017 maj

Kommunstyrelsen godkänner Projektplan 1.0 för Hamnstaden.

2018 februari

Detaljplanen för hamnens utbyggnad, för kajläge 7och 8, vinner laga kraft.

2018 våren

Medborgarträffar i samband med samråd om planprogram Hamnstaden.

2019 maj

Första ”skoptaget” för nya färjeläget.

2019 våren

Ystads kommun låter göra kostnads- och intäktsanalys för Hamnstaden.

2019 oktober

Ystads kommunfullmäktige godkänner Planprogram Hamnstaden som planeringsunderlag för fortsatta detaljplaner.

Läs Planprogram Hamnstaden här.

2020 december

Första fartygen provanlöper kajläge 7 och 8.

2021 januari

Lantmännen lämnar södra kajen och kommunen övertar ytan.

2021 februari

Ystads kommunstyrelse beslutar att inleda första etappen som exploateringsprojekt.

2021 mars

De nya kajerna i hamnen tas i dagligt bruk av kommersiell färjetrafik.

2021 september

Samhällsbyggnadsnämnden lämnar positivt planbesked, det vill säga att inleda arbetet med detaljplanen för Hamnstadens första etapp.

2021 oktober

Ystad kommun bjuder in intresserade byggaktörer till runda bordssamtal om utveckling av Hamnstaden.

2022 våren

Fortsatt enskild dialog med 30 intresserade byggaktörer, intresserade av att utveckla Hamnstaden och/eller Köpingebro.

2022 oktober

Samhällsbyggnadsnämnden beslutar om samarbetsavtal med Hubpark gällande utveckling av mobilitetshus i Hamnstaden.

2022 december

Domstolsverket tar ett inriktningsbeslut där det förordades att en ny Tingsrätt byggs inom Hamnstaden, etapp 1.

2023 februari

Kommunstyrelsen godkänner Projektplan 2.0 för projekt Hamnstaden.

2023 juni

Ystads kommun håller tidigt samråd med Länsstyrelsen gällande den första etappens detaljplan.

2023 oktober

Ystads kommunstyrelse fattar inriktningsbeslut om samverkan med byggaktörer.

2024

Utredningar som krävs för detaljplanen pågår, bland annat övergripande trafikkapacitetsutredning, riskanalyser, markförhållanden.

2024 maj

Ystads kommunstyrelse beslutar om avsiktsförklaring tillsammans med Skanska som syftar till att senare teckna ett samverkansavtal.

2024 sommaren

Hamnhänget håller öppet på Hamnplan och lockar både turister och Ystadbor hela sommaren.

Läs mer om Hamnhänget här.

2024 september

Hamnstaden presenteras på Ystad Summit.

Den fortsatta processen i projektet är beroende av hur varje tidigare del fortlöper. Nedan årtal är en uppskattning:

2025

Fortsatt arbete med att utreda klimatanpassnings- och skyfallsåtgärder, bullervillkor, struktur av bebyggelse, kajer, gator och platser, samt kostnads- och intäktskalkyler.

2027

Samråd, granskning och antagande av första etappens detaljplan.

2027

Fastighetsbildning, markprojektering och markanvisningar.

2028

Markutbyggnad och bygglovsprövning.

2029

Möjlig första byggstart.

2030

Möjligt första färdigställande och inflyttning.

Planprogrammet visar målbilden

Planprogrammet för Hamnstaden visar den gemensamma målbilden och övergripande strukturen för den nya stadsdelen.

Planprogrammet redovisar förutsättningarna för att utveckla området till en blandad stadsbebyggelse med god kollektivtrafikförsörjning. Ambitionen är att goda boendekvaliteter ska kunna samexistera med hamnens verksamheter. Här lever du klimatsmart i ett vatten-, stadskärne- och stationsnära läge.

Planförslaget följer gällande översiktsplan och är en vidareutveckling av den vision som redovisas i den fördjupade översiktsplanen för Staden Ystad 2030. Programmet ska vara vägledande för fortsatt planering för området och kommande beslut om området.

Ett planprogram är det inledande skedet i utvecklingen. Hur området faktiskt kan bebyggas bestäms under kommande detaljplanearbete och dialog med myndigheter, berörda organisationer och sakägare. I dessa processer kan mer detaljerade strukturer tas fram och då avgörs också bebyggelsens höjd, omfattning och utformning.

Planprogrammet visar hur området kan byggas ut i fyra etapper, med början i den nordvästra delen. De fyra etapperna kan brytas ner i mindre deletapper, allt efter efterfrågan och delaktighet från olika byggaktörer. Planprogrammet visar på en möjlighet att bygga cirka 1 500 bostäder, men i vilken takt dessa byggs beror bland annat på marknadsläget i Ystad och konjunkturen i Skåne. Förutsättningarna kommer att förändras under tiden, liksom lösningarna för de utmaningar som finns vad gäller klimatförändringar och buller.

Beskrivning av miljökonsekvenserna

Miljökonsekvensbeskrivningen visar vilka konsekvenser planprogrammet får inom en rad olika områden som kommunikation, kulturmiljö, fiske och kustzonen.

Planprogramområdet berör en rad olika riksintressen, såsom riksintresse för kommunikation, kulturmiljövården, yrkesfisket och kustzonen. Miljöaspekter som berörs är främst stads- och landskapsbild, luftkvalitet, buller, natur- och kulturmiljö, dagvatten markföroreningar och riskaspekter.

I konsekvensbedömningen anges konsekvenser i en skala från ingen/obetydlig konsekvens, små konsekvenser, måttliga konsekvenser till stora konsekvenser utifrån relationen mellan de befintliga värdena och omfattningen av den förväntade påverkan (effekten).