Badrullstol för tillgängligt bad

Kommunens nya badrullstol gör bad- och strandupplevelsen mer tillgänglig.

Hippocampe är ett fritidshjälpmedel för barn, unga och vuxna, som möjliggör bad även för dem som inte kan ta sig ner på stranden på egen hand. Med badrullstolen tar man sig enkelt fram i sanden och ut i vattnet, antingen själv eller med hjälp. Den tål saltvatten och flyter i vattnet obelastad.

Ystad Saltsjöbad hanterar utlåningen

Stolen finns att låna gratis i receptionen på Ystad Saltsjöbad, som hanterar utlåningen för kommunens räkning.

En vuxen skriver på ett avtal mot uppvisande av legitimation, kvitterar ut en nyckel och ansvarar sedan för badrullstolen under lånetiden – max 4 timmar. Barn får inte låna stolen själv, utan måste ha en förälder eller vuxen med sig som skriver på avtalet.

Ytterligare en badrullstol är på gång. Är ditt företag, organisation eller förening intresserad av att hantera utlåningen? Välkommen att kontakta turistinfo@ystad.se. Vår ambition är att placera ut den andra badrullstolen vid en annan badstrand i kommunen.

Informationen om utlåning av badrullstolarna finns också på ystad.se/strandliv.

Produktbild Hippocampe badrullstol

Publicerad 2022-07-13