Så arbetar kommunen med dagvatten

Kommunen arbetar utifrån en handlingsplan, en dagvattenplan, hur vi ska arbeta för att minska dagvattnets negativa påverkan på miljön. Den 24 september är det Dagvattnets dag, låt oss alla bidra till renare dagvatten!

Dagvatten

Vattnet som rinner på marken, regn eller smält snö, kallas dagvatten. Dagvattnet innehåller kemikalier och föroreningar. I naturen renas dagvattnet i marken genom att det filtreras genom olika lager av jord och sand innan det når våra vattendrag. I städer rinner vattnet till diken och gatubrunnar och går ofta direkt ut i närmaste vattendrag.

Kommunens dagvattenplan

Kommunen arbetar efter en så kallad dagvattenplan som innehåller riktlinjer och strategier hur vi ska arbeta för att minska dagvattnets negativa miljöpåverkan. Planen ska vara ett gemensamt arbetssätt och verktyg för kommunens olika avdelningar, men också ligga till grund vid samverkan med andra aktörer som näringsidkare, fastighetsägare med flera. Tillsammans vill vi skapa en hållbar hantering av dagvattnet och planera för framtida klimatförändringar som kan ge kraftigare skyfall.

I planen beskrivs olika åtgärder, bland annat naturliga lösningar som att leda vattnet genom gröna områden eller skapa dammar och våtmarker vilket renar vattnet och minskar risken för översvämningar. Att minska mängden hårda ytor som asfalt är en annan åtgärd. Mer gröna ytor är dessutom både trevligare och ökar den biologiska mångfalden.

Läs mer om kommunens dagvattenplan

3 tips hur du kan bidra till renare dagvatten

Du kan också bidra till renare dagvatten genom att:

• Hålla våra gator fria från skräp, snus och fimpar
• Tvätta bilen på biltvätt
• Lämna farligt avfall på en återvinningscentral

Publicerad 2024-09-24