14 april 2020
Under tiden som våra nya färjelägen, vågbrytare m.m. tar form pågår tillverkningen av våra pirhuvud i entreprenörens polska fabrik.
Pirhuvudena kommer att bogseras upp från polen i vecka 17 för att installeras i början av vecka 18.
Merparten av detta arbete planeras att utföras nattetid för att inte störa den befintliga färjetrafiken.
5 mars 2020
Betongarbetet med pollarfundamenten samt fördjupningsmuddringen fortsätter!
VA samt kanalisationsarbetet i de befintliga utfyllnadsmassorna har startat och nu börjar man se alla våra nya ytor.
Arbetet med vågbrytaren har kommit så pass långt att man har påbörjat den halvmåneformade vågfällan.
Det är roligt att se alla konturer för hamnen börjar ta form!


5 februari 2020
Det nya landområdet börjar ta form! Betongfundamenten för ramperna är färdiga och man arbetar med pollarfundamenten samt betongarbetena längs våra färjelägen.


19 december 2019
Arbete med utfyllnad av nytt landområdet innanför sponten är avslutat. Djupkomprimeringen samt förankringen är också avslutad.
Arbetet med fördjupningsmuddringen pågår för fullt och betongarbeten på våra nya färjelägen har precis startat på tvärkajen i Färjeläge 8.



8 november 2019
Arbetet med miljömuddringen, där vi plockat upp de förorenade sedimenten och placerat dem i vår avvattningbassäng är precis avslutad och vi fortsätter med fördjupningsmuddring av vår nya vändcirkel, inseglingsränna samt vid våra nya färjelägen i hamnen.
De massor som man plockar upp från fördjupningsmuddringen återanvänds för att skapa nytt landområde. Muddermassorna placeras i området mellan den nya och den befintliga vågbrytaren i söder/öst.
30 oktober 2019
Arbetet med att fylla ut nya landområdet fortsätter och bak om denna process arbetar man med djupkomprimeringen. Det vill säga att man packar massorna och gör det hårt för att man ska kunna köra på det.
Man har även startat pålningsarbetet där man slår ned betongpålar i det området som de nya ramperna kommer att placeras. Detta för att minimera risken för sättningar för rampen.
Arbetet med vågbrytaren i söder/öst fortsätter och man har börjat bygga upp den till den färdiga höjden, 4 meter ovan vattenytan, ca 800 meter ut från världens ände.


25 september 2019
Arbetet med kajväggen, stålsponten som kommer att skilja vatten från land, är nu avslutad och man börjar se konturerna för våra nya färjelägen, Färjeläge 7 till norr och Färjeläge 8 till söder.
Nu fortsätter arbete med att fylla ut landområdet samt arbete med att förankra sponten med ankarstagen.



28 augusti 2019
Arbete med den nya vågbrytaren i söder/öst löper på bra och är idag ca 1400m lång räknat från "Världens ände".
Spontningen av kajerna till våra nya färjeläge går också framåt.
All spont har transporterats till Ystad Hamn sjövägen där den har lossats och nu mellanlagras på entreprenörens tillfälliga arbetskaj ut med den befintliga vågbrytaren.


11 juli 2019
Den nya östliga vågbrytaren är nu så långt kommen, så det är dags att binda samman den med den befintliga östra vågbrytaren.



28 juni 2019
Äntligen börjar man kunna se var färjelägena ska vara. På bilden syns hur färjeläge 7 tar form. Sponten till tvärväggen är slagen.
Tillfyllnad med sand följer tätt efter med försiktighet, så att dragstagen kan monteras.


