Samhällsbyggnadsnämnden beslutade i oktober 2021 att undersöka syftet med den allmänna platsmark som tagits i anspråk av enskilda. Det ska göras på varje plats och med likvärdiga kriterier.
Processen som följer innebär att samhällsbyggnadsförvaltningen nu tar fram en handlingsplan och undersöker förutsättningar för att kunna genomföra nämndens beslut.
Våren 2022
Samhällsbyggnadsförvaltningen har under våren sett över det allmäna behovet av marken och möjligheten att ändra den till kvartersmark på alla de platser där enskilda nyttjar allmän plats. För uppdraget anlitades konsultfirman Tyréns som har gjort en analys med fastställda kriterier över vilket behov för allmäna intressen som finns på platserna där enskilda nyttjar allmän platsmark.
De fastighetsägare som varit direkt berörda av analysen blev i januari 2022 informerade via brev från kommunen med mer information.
Sommaren 2022
Den 15 juni 2022 presenterades resultatet av analysen, som Tyréns gjort, för samhällsbyggnadsnämnden. Även Tyréns rapport överlämnades till kommunen.
I rapporten har marken intill 77 fastigheter analyserats. Rapporten redovisar två alternativ för hantering:
- Fastighetsägare gör rättelse
Intill 25 fastigheter bedöms det allmänna behovet av marken överväga. Det skulle innebära att nu gällande detaljplan ska följas och fastighetsägaren därmed ska åläggas att göra rättelse och följa de givna fastighetsgränserna.
Intill 52 fastigheter skulle det kunna vara möjligt att ändra detaljplanen från aktuell allmän platsmark till kvartersmark. Den part eller de parter som har nytta av detaljplaneändringen ska, i så fall, också finansiera planarbetet för att på sikt kunna köpa marken.
Hösten 2022
I september 2022 beslutade Samhällsbyggnadsnämnden att ge Samhällsbyggnadsförvaltningen i uppdrag att följa de slutsatser som Tyréns kommit fram till i sin utredning.
Våren 2023
I februari 2023 har informationsutskick gjorts till alla fastighetsägare som omfattas av ärendet kring hur den fortsatta processen ser ut efter beslut från Samhällsbyggnadsnämnden i september 2022.
I mars 2023 tog Samhällsbyggnadsnämnden beslut kring princip för prisberäkning för de fastighetsägare som kommer att erbjudas inleda en planändringsprocess för att på sikt kunna köpa den mark som har nyttjats. Prisbeslutet har blivit överklagat och kommunen inväntar beslut från överprövande insats innan arbetet med planändringsprocessen kan återupptas.
Hösten 2023
Uppsägning av avtal
Under hösten 2023 har kommunen sagt upp de nyttjanderätter, i form av avtal med olika rubricering, som funnits med ett antal fastighetsägare och som har reglerat fastighetsägarnas nyttjande av allmän platsmark. Nyttjanderätterna har sagts upp både i de fall fastighetsägarna kommer erbjudas att inleda en planändringsprocess och i de fall de kommer behöva återställa marken. Tiden för nyttjanderättens upphörande varierar utifrån vad som angetts i ursprungliga villkor.
Utskick om återställande av mark
Var och en av de fastighetsägare som ska återställa den nyttjade marken kommer under hösten eller vintern få individuella utskick med instruktioner för hur ett återställande ska ske på den egna fastigheten. Har fastighetsägaren haft ett avtal i någon form som reglerat nyttjanderätten så ska återställande ha skett när nyttjanderätten löpt ut. Har fastighetsägaren inte haft ett avtal är tiden för återställande 6 månader enligt samhällsbyggnadsnämndens beslut. Utskicken kommer ske i omgångar under hösten och vintern.
Vad händer sen?
Överprövande instans prövar fortfarande samhällsbyggnadsnämndens beslut om prisprincip i november 2023. När, eller om, prisprincipen är fastställd kommer ytterligare information skickas till de fastighetsägare som kan erbjudas att inleda en planändringsprocess för att på sikt köpa nyttjad mark. Då kommer fastighetsägaren få individuella beräkningar på vad processen, med planändring, fastighetsreglering och markinlösen, skulle kosta för deras fastighet. Tidsplan för denna information går inte att ange i nuläget. Utifrån detta underlag kommer fastighetsägaren kunna ta ställning till om de vill inleda en planändringsprocess eller inte. Väljer fastighetsägaren att inte göra det, så ska den mark som nyttjats återställas. Vet du som fastighetsägare redan nu att du inte är intresserad av att köpa marken kan detta meddelas till sam@ystad.se. Då kommer ni få mer information om hur ni ska återställa marken.
Ystads kommun kommer löpande att informera de fastighetsägare som omfattas av ärendet om nyttjande av allmän platsmark när ny information tillkommer i processen. Vi kommer även att uppdatera här på hemsidan i anslutning till att information ges till fastighetsägarna.