”Barn gör rätt om de kan” är en kompetensutveckling för pedagoger i grundskola, fritidshem samt grundsärskola som genomfördes åren 2015–2020 i Ystads kommun. Läsåret 2015/2016 gjordes projektet i samarbete med fyra andra kommuner i sydöstra Skåne samt Region Skåne.

2017 och 2018 genomfördes kompetensutvecklingen med hjälp av SIS-medel från
Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Syftet med kompetensutvecklingen var att åstadkomma en större förståelse, ett bättre bemötande samt förbättrade metoder kring elever med problemskapande beteende. Ross W. Greenes och Bo Hejlskov Elvéns arbetssätt och synsätt har legat som grund i utvecklings-arbetet.
Introduktionspaket
En utgångspunkt för Ross W. Greene är ”Kids do well if they can”. Samma grund uttrycks av Bo Hejlskov Elvén ”Människor som kan uppföra sig gör det”. Som en introduktion till förhållningssättet har vi sammanställt information i form av text och film på cirka 60 minuter. Materialet kan bland annat användas för nyanställd personal, vikarier och lärarstuderande.
Introduktionspaketet
Utvärdering av Barn gör rätt om de kan
Under läsåret 2019–2020 har de pedagoger som deltagit i kompetensutvecklingen svarat på en enkät. Resultatet visar bland annat att 75% anser att de fått ökad förståelse för elever med "problemskapande beteende" och 69% tycker att de fått fler metoder för att bemöta elever med "problemskapande beteende".
Några citat från utvärderingen:

Utvärdering
Utbildningsmaterial läsår 15/16
Utbildningsmaterial som användes på skolorna i de fem kommunerna i sydöstra Skåne som deltog i projektets första gemensamma år:
Tillfälle 1
Tillfälle 2
Tillfälle 3
Tillfälle 4
Artiklar
Vad är Collaborative & Proactive Solutions (CPS)?
https://media.pedagogisktperspektiv.se/2014/09/artikel_12_vad_ar_collaborative_and_proactive_solutions.pdf
Hantering av problemskapande beteende http://media1.hejlskov.se/2016/12/HanteringAvProblemskapandeBeteende.pdf
Utbildningsmaterial åren 2016–2020
Material som använts på skolorna i Ystad åren 2016–2020:
2016
2017
2018
2019
Publicerad 2020-02-04, Uppdaterad 2022-06-16