Barn- och elevhälsa

En väl fungerande barn- och elevhälsa är en förutsättning för en framgångsrik skolgång, med välmående barn och elever som utvecklas, mår bra och når sina mål i skolan.

Elevhälsans uppdrag

Elevhälsans uppdrag är att arbeta hälsofrämjande och förebyggande för att stödja ditt barns utveckling mot utbildningens mål. I Ystads kommun ingår specialpedagogiska, medicinska, psykosociala och psykologiska kompetenser i grund- och gymnasieskolans elevhälsoteam. All personal i Ystads skolor deltar på olika sätt i elevhälsoarbetet och har ett nära samarbete med elevhälsan och med dig som vårdnadshavare, för att utveckla dialog och skapa en tillitsfull relation.

Förskolan

Alla Ystads förskolor har tillgång till specialpedagogiska insatser som främst ska arbeta hälsofrämjande och förebyggande och stödja ditt barns utveckling. Rektor har det övergripande ansvaret för förskolans barnhälsoarbete. I den kommunala förskolans barnhälsoteam ingår specialpedagog och psykolog. Om det finns behov kan andra professioner också bjudas in av rektor. All personal i Ystads kommuns förskolor deltar på olika sätt i barnhälsoarbetet.

Rektor

Rektorn har det övergripande ansvaret för barn- och elevhälsan på skolan. Rektorn följer upp mål och resultat, leder kvalitets- och arbetsmiljöarbetet samt beslutar om elevers rätt till särskilt stöd.

Du är alltid välkommen att kontakta rektorn på din förskola/skola.

Specialpedagogisk kompetens

Barn- och elevhälsans specialpedagogiska kompetens är ett stöd både i det pedagogiska arbetet med barn och elever och i den övergripande planeringen av barn- och elevhälsans arbete.

Den specialpedagogiska insatsen arbetar på uppdrag från rektor och hjälper till med:

  • skolutvecklingsarbete utifrån ett helhetsperspektiv
  • kartläggning av elevers skolsituation för att undersöka hinder och möjligheter i skolmiljön och elevers behov av särskilt stöd
  • pedagogiska utredningar samt uppföljning av handlingsplaner och åtgärdsprogram
  • handledning och konsultation till personal i den pedagogiska verksamheten
  • uppföljning, analys, utvärdering och utvecklingen av verksamhetens lärandemiljöer, med målet att kunna möta behoven hos alla barn och elever.

Specialpedagoger arbetar tillsammans med andra personer för att skapa en bättre och mer hållbar förskola och skola dit barn vill gå, känner sig trygga och lär sig för livet.

Skolsköterska och skolläkare

Skolsköterskan och skolläkaren ansvarar för medicinska insatser. Det hälsofrämjande och förebyggande arbetet är viktigt. Det finns ett starkt samband mellan god hälsa och lärande.

Skolsköterskans och skolläkarens övergripande uppdrag är att:

  • Främja elevers lärande, utveckling och hälsa
  • Förebygga ohälsa och inlärningssvårigheter
  • Bidra till att skapa miljöer som främjar lärande, utveckling och hälsa

Skolsköterskan erbjuder och genomför flera hälsobesök under skoltiden. Hälsobesöken innehåller hälsoundersökningar och hälsosamtal om till exempel levnadsvanor, skolan och fritiden. Skolsköterskan erbjuder och genomför också vaccinationer enligt Folkhälsomyndighetens riktlinjer.

Skolläkaren är rådgivande i medicinska frågor, medverkar i bedömningar av elevers hälsa samt deltar vid utredningar av elever med inlärningshinder, där det är oklart varför eleven inte når sin potential i skolan.

Skolsköterskan har sekretess och journalplikt enligt hälso- och sjukvårdslagen. Det betyder att alla besök hos och kontakter med skolsköterskan dokumenteras.

Skolkurator

Kuratorn ingår i skolans elevhälsoteam. Kuratorn kan erbjuda stöd åt elever och konsultation gällande sociala och psykosociala frågor till personal samt till dig som vårdnadshavare. Kuratorns roll är att minska riskfaktorer och öka skyddsfaktorer hos eleven och i dess omgivning. Kuratorn är delaktig i skolans arbete mot kränkningar. På varje skola finns en plan mot kränkande behandling och diskriminering, som beskriver skolans rutiner.

Kuratorn har sekretess.

Skolpsykolog

Skolpsykologen bidrar med psykologisk kompetens i förskolan och skolan, för att alla barn och elever ska kunna nå sin fulla potential när det gäller inlärning, psykisk och social hälsa.

Skolpsykologen hjälper rektor med:

  • psykologisk kompetens som ett stöd i det pedagogiska arbetet och den övergripande planeringen av barn- och elevhälsans arbete
  • handledning och konsultation till förskolans/skolans personal kring individer och grupper
  • kunskap kring psykiska besvär, till exempel ångest, depression, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
  • psykologisk kunskap kring skydds- och riskfaktorer för barns och elevers hälsa, lärande och utveckling
  • utredning och bedömning av elevers förmågor, behov, förutsättningar och fungerande i grundskola och gymnasium. Utredningen/bedömningen resulterar i förslag på åtgärder i skolmiljön. I samråd med vårdnadshavarna kan vi remittera till relevant vårdgivare för ytterligare stöd

Tillsammans med andra professioner arbetar skolpsykologen också med olika utvecklingsfrågor inom förskola, skola och gymnasium, för att skapa en bättre, mer hållbar förskola och skola dit eleverna vill gå, känner sig trygga och lär sig för livet.

Skolpsykologen har sekretess och journalplikt enligt hälso- och sjukvårdslagen. Det betyder att alla besök hos, och kontakter med, skolpsykologen dokumenteras.

Centrala barn- och elevhälsan

I Ystads kommun organiseras en del av barn- och elevhälsan i Centrala barn- och elevhälsan. Tillsammans med förskolor, grundskolor och gymnasium möter de barn och elever i behov av särskilt stöd i åldern 1 – 20 år. De arbetar tvärprofessionellt med målet att bidra till förbättringar för barn och elever i Ystads kommun.

Centrala barn- och elevhälsan består av psykologer, specialpedagoger, skolläkare, skolsköterska med medicinskt ledningsansvar samt psykolog med ledningsansvar.

Kontakt

Anna Hörnstedt, verksamhetschef Centrala barn- och elevhälsan
Telefon: 0411-57 80 81
E-post:
anna.hornstedt@ystad.se

Egenvård

Ibland behöver barn och elever någon form av hälso- och sjukvårdsåtgärd under sin tid i förskolan eller skolan, till exempel att ta sin medicin. En läkare kan bedöma om en åtgärd kan utföras som så kallad egenvård. Det innebär att till exempel en förälder, en personlig assistent, skolpersonal eller barnet självt kan utföra åtgärden efter instruktion. Bedömningen ska innehålla en analys om personalen på förskolan/skolan kan ge egenvård på ett säkert sätt. Bedömningen måste dokumenteras och dokumentationen lämnas av dig som vårdnadshavare till förskolan/skolan.

Vårdnadshavarens ansvar

Egenvård i förskola och skola är enbart möjlig om legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal gjort en bedömning att åtgärden är egenvård. Det är inte du som vårdnadshavare som kan göra den bedömningen.

Intyg

När du som vårdnadshavare önskar att en viss medicinsk åtgärd ska utföras i förskola eller skola måste du begära ett intyg från behandlande läkare. Av intyget ska det framgå:

  • exakt vilken åtgärd som läkaren bedömt vara egenvård
  • att personalen får utföra åtgärden
  • hur personalen ska informeras och instrueras om åtgärden
  • vilka åtgärder som ska vidtas
  • vem som ska kontaktas i olika situationer som kan uppkomma under egenvården.

Intyget ska lämnas till rektor. Om rektor gör bedömningen att personalen inte har rätt förutsättning för att kunna utföra egenvården på ett säkert sätt kan rektor neka att utföra egenvården inom verksamheten. Ansvaret för egenvården återgår då till hälso- och sjukvården, tills den medicinskt ansvarige och rektorn funnit en säker lösning.