YAM

Information om utbildningen som ger ungdomar en möjlighet att samtala och lära sig om psykisk hälsa i vardagen. Erbjuds till högstadieelever under vårterminen 2025.

YAM (Youth Aware of Mental health) är en utbildning där ungdomar får möjlighet att samtala och lära sig om psykisk hälsa i vardagen. Under vårterminen erbjuder kommunen ditt barn möjligheten att gå YAM i anslutning till skoldagens slut.

När är YAM?

YAM erbjuds till högstadieeleverna på de kommunala grundskolorna, och kommer till Norreportskolan och Västerportskolan mellan vecka 9 och 21, vårterminen 2025.

YAM består av tre utbildningstillfällen i anslutning till skoldagens slut, fördelade på tre veckor.

De första två tillfällena varar två timmar och det tredje är något kortare.

  • Västerportskolan genomförs passen på onsdagar kl 15:30-17:30
  • Norreportskolan genomförs passen på torsdagar kl 15:30-17:30

Vår ambition är att genomföra YAM årskursvis, men beroende på hur många som anmäler sig så kan vi behöva åldersblanda grupperna. Därför är de exakta datumen ännu inte spikade. Du kommer att få de exakta datumen efter anmälan.

Anmälan

Att delta i YAM är frivilligt och helt gratis. Välkommen att anmäla ditt barn senast den 13 januari.

Vad är YAM?

YAM är ett program där ungdomar samtalar och lär sig om psykisk hälsa i vardagen. I sin ursprungliga form är YAM ett evidensbaserat program som används i klassrum runt om i världen.

YAM har utvärderats inom forskningsprojektet Saving and Empowering Young Lives in Europe (SEYLE) där 11 000 ungdomar runt om i EU deltog. Målet var att utvärdera olika skolbaserade insatser för bättre psykisk hälsa. Det visade sig att YAM ledde till en effektiv minskning av nya självmordsförsök och allvarliga självmordstankar med cirka 50%. Antalet nya fall av depression reducerades med cirka 30% hos de ungdomar som deltagit.

Man har också noterat att YAM kan främja solidaritet och medkänsla mellan ungdomar.

I Ystads kommun har vi valt att prova en frivillig variant med ett lite annorlunda upplägg, i anslutning till skoldagens slut. Vi kommer sedan att utvärdera hur det går, eftersom det inte finns forskning och evidens specifikt kopplat till just Ystads upplägg.

På vilket sätt hjälper YAM mitt barn?

I YAM får ungdomarna tillfälle att reflektera över sina känslor och överväga olika handlingsvägar i mötet med livets utmaningar eller med psykiska problem. Tonvikt läggs också på att stötta kamrater som inte mår bra.

Att delta i YAM har långsiktiga fördelar. Efter YAM uppger ungdomarna ofta att de känner sig säkrare i att stötta vänner som behöver dem. Man har också sett att ungdomar som deltagit kunnat använda de verktyg som introduceras i programmet för att hjälpa dem att hantera negativa händelser i livet. Viktigast av allt är kanske att dessa ungdomar inser behovet av stöd när de stöter på problem i livet. Därför får de också information om lokala resurser inom somatisk och psykiatrisk vård, samt ungdomsinriktade organisationer.

Vad gör mitt barn under YAM?

Ungdomarna får möjlighet att rollspela och samtala om vanliga situationer som är viktiga för dem. Vilka ämnen som behandlas beror på vad deltagarna själva tar upp. Det kan handla om till exempel humörsvängningar, stress i relation till skolarbetet, relationer med kompisar och vuxna, ledsamhetskänslor, samspelet med kamrater på sociala medier eller hur man hjälper en vän som inte mår bra. Eleverna får tillsammans reflektera över sina egna känslor i sådana sammanhang och sedan vidare diskutera hur utmanande situationer i det verkliga livet kan hanteras.

YAM leds av två utbildade instruktörer och ungdomarna deltar vid tre tillfällen i anslutning till skoldagens slut. Ämnet psykisk hälsa utforskas genom framför allt samtal och rollspel. Dessa har utgångspunkt i pedagogiskt material som en Powerpoint-presentation, affischer och ett elevhäfte som varje deltagare får behålla.

I YAM är det ungdomarnas röster, tankar och reflektioner som står i centrum, och innehållet kommer att spegla det som är viktigt och relevant för de deltagande ungdomarna. Instruktörerna som närvarar talar aldrig om för dem hur de ska tänka, känna eller agera. Istället samarbetar alla, med stöd från instruktörerna, för att förstå olika perspektiv och hitta tänkbara lösningar på problem.

Fokus ligger därför inte på att hitta lösningar på problem. Istället tas hänsyn till människors känslor, vad som kan ligga bakom deras handlingar och vilket stöd de skulle kunna må bra av i en given situation.

Vilka är de vuxna som jobbar med mitt barn?

Varje YAM-program leds av två utbildade YAM-instruktörer. Alla instruktörer har tidigare erfarenhet av arbete med ungdomar i grupp och är oftast själva ungdomsarbetare, lärare, socialarbetare, kuratorer eller skolpsykologer. Om det framkommer att en ungdom önskar vidare kontakt eller stöd kommer YAM-instruktörerna att hänvisa vidare till lämplig profession och verksamhet.

Inga lärare eller annan personal från skolan är närvarande vid YAM-tillfällena. Samma sak gäller i alla skolor i hela världen där YAM utförs. Detta därför att det ibland kan vara svårt för ungdomar att diskutera känsliga frågor om det finns en vuxen med som man redan har en befintlig relation med, särskilt om det är en auktoritet.

YAM är ett inkluderande program vars mål är att alla deltagare ska stärka sin förmåga att hantera livssituationer och skapa bättre relationer till sina kamrater. Alla kan ha nytta av det de lär sig av YAM vid ett senare tillfälle eller för att stötta en vän med problem.

Varför äger YAM rum i anslutning till skolan?

YAM är ett förebyggande program som vill nå så många elever som möjligt. Eftersom insatsen är ungdomscentrerad är det nödvändigt att möta ungdomarna där de befinner sig. Ungdomar tillbringar en stor del av sin tid i skolan och det är där många av deras sociala interaktioner äger rum.

Enligt det internationella YAM-upplägget genomförs programmet av hela klassen på skoltid. I Ystads kommun har vi valt att prova en frivillig variant med ett lite annorlunda upplägg, i anslutning till skoldagens slut. Vi kommer sedan att utvärdera hur det går, eftersom det inte finns forskning och evidens specifikt kopplat till vårt upplägg.

Mer information

Kontakt

Har du frågor är du välkommen att kontakta:

Anna Hörnstedt
Verksamhetschef för barn- och elevhälsan på utbildningsförvaltningen, och samordnare för YAM
0411-57 80 81

Carina Malmborg Olsson
Enhetschef för öppenvårdsenheten på social- och omsorgsförvaltningen
0411-57 77 87