Stöd vid problematisk skolfrånvaro
Frånvaro kan bero på många olika saker och det är viktigt att skolan snabbt uppmärksammar om en elev är ofta borta från skolan för att kunna ge rätt stöd.
Vad är problematisk skolfrånvaro?
Det är viktigt att tidigt uppmärksamma frånvaro oavsett orsak, att agera snabbt och att ha välkända och fungerande rutiner. Rutiner och insatser kring frånvarohantering ger en trygghet för alla, inte minst för det enskilda barnet. All skolfrånvaro är potentiellt problematisk. Ju längre tid ditt barn är borta från skolan desto svårare blir det att återgå, och risken att ditt barn utvecklar ohälsa ökar. Omfattande frånvaro, oavsett om den är giltig eller inte, utgör en risk för att ditt barn inte utvecklas mot utbildningens mål. Därför är tidsramen och skolans agerande väldigt viktiga i ansträngningen att minska skolfrånvaron.
Identifiera frånvaro
Grundskolorna i Ystads kommun arbetar efter en frånvarotrappa för att tidigt identifiera problematisk skolfrånvaro och ge rätt stöd för att närvaron i skolan ska öka.
Utredning och stöd
När ditt barn har varit frånvarande länge eller ofta och gått miste om utbildning måste skolan undersöka vad frånvaron beror på och tillsammans med dig och ditt barn komma fram till hur närvaron ska öka. Till slut kan skolan starta en utredning där syftet är att tillsammans arbeta fram rätt stöd för ditt barn och för familjen. Ystads kommun jobbar enligt Backa barnet, vilket är ett förhållningssätt och en metod som innebär att insatserna för ditt barn är behovsanpassade och ofta kan flera aktörer samverka för att ge stöd. Fortsätter ditt barn att ha problematisk frånvaro trots insatser och stöd kommer skolan att göra en orosanmälan till socialtjänsten.
Stöd till föräldrar
Ibland är det tufft att vara förälder och det kan innebära utmaningar i din vardag. Tycker du det är svårt att få ditt barn att lyssna på vad du säger? Känner du oro för ditt barns situation? Har du svårt att få ditt barn att gå till skolan? Ystads kommun erbjuder stöd till föräldrar, både enskilt och i grupp.